نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

غده پاروتید یکی از غدد بزاقی اصلی به شمار می رود. این غده بزاقی پشت استخوان فک پایینی قرار دارد. بزاق تولیدی توسط غده پاروتید و سایر غدد بزاقی در هضم غذا، مرطوب نگه داشتن محیط دهان و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها نقش مهمی ایفا می کند. در غده پاروتید هم ممکن است مانند سایر غدد بزاقی دهان بیماری هایی رخ دهد. سنگ بزاقی یکی از این بیماری هاست. اگر سنگ به اندازه ای باشد که باعث بسته شدن مجاری خروجی بزاق شود، باعث تورم و درد هنگام غدا خوردن می شود. غده پاروتید ممکن است هدف عوامل عفونی هم قرار گیرد. عفونت غده پاروتید با باکتری ممکن است رخ دهد. درد و تورم و تولید چرک یا بهتر است گفته شود بوی عفونی در دهان، از علائم عفونت غده پاروتید به شمار می روند. عفونت های ویروسی هم می توانند باعث درگیری غده پاروتید شوند. شایع ترین عفونت ویروسی که غده پاروتید را تحت الشعاع قرار می دهد، اوریون است. در این عفونت ویروسی ممکن است یک یا هر دو غده پاروتید درگیر شوند. تورم مهم ترین علامت درگیری غده پاروتید در عفونت های ویروسی به شمار می رود. در غده پاروتید ممکن است کیست هم به وجود بیاید. کیست غده پاروتید به طور معمول به سبب مشکلات قبلی مانند تومور، ضربه، سنگ بزاقی یا عفونت در غده پاروتید پدید می آید. غده پاروتید هم مانند سایر اعضای بدن ممکن است محل ظهور تومورهای خوش خیم و بدخیم باشد. بیشتر تومورهای ایجاد شده در غده پاروتید خوش خیم هستند. این تومورها باعث ایجاد تورم و بزرگی غده پاروتید می شوند. تورم در غده پاروتید در پشت استخوان فک و به طور معمول حدود لاله گوش مشخص می گردد. بیماری های خودایمنی مانند سندروم شوگرن هم می توانند باعث ناهنجاری در غده پاروتید شوند. کمبود آب بدن، کم خوردن غذا و بعضی از داروها که بزاق را غلیظ یا کم می کنند، باعث افزایش بیماری های غده پاروتید می شوند. جراحی های انجام شده روی این ناحیه و بعضی از حرفه ها که با فوت کردن همراه است مانند نوازندگی سازهای بادی و شیشه سازی هم احتمال بیماری ها غده پاروتید را بیشتر می کنند. برای تشخیص بیماری های غده پاروتید پزشک متخصص گوش و حلق و بینی ممکن است علاوه بر معاینه، رادیوگرافی، سی تی اسکن یا سونوگرافی و ام آر آی از غده پاروتید درخواست نماید. همچنین با سیالوگرافی می توان مسیری که بزاق از غده پاروتید تا دهان را طی می کند، مشاهده نمود. اما هر بیماری غده پاروتید درمان خاص خود را دارد. از در آوردن سنگ بزاقی ریز با ماساژ غده پاروتید تا عمل جراحی روی غده پاروتید درمان ها متفاوت است. درمان عفونت باکتریال غده پاروتید هم با آنتی بیوتیک انجام می شود. گاهی عمل جراحی هم لازم می شود تا بتوان ترشحات چرکی را از پاروتید خارج ساخت. برای درمان سرطان غده پاروتید و تومورهای خوش خیم و بدخیم هم عمل جراحی، پرتودرمانی (رادیوتراپی) یا شیمی درمانی ممکن است کاربرد داشته باشند. دکتر علی کوهی دانش آموخته رشته فوق تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی از دانشگاه استنفورد آمریکا آماده پذیرش بیماران مبتلا به بیماری های غده پاروتید در کلینیک خود واقع در تهران هستند.

منبع:

 

https://www.cedars-sinai.org/health-library/diseases-and-conditions/s/salivary-gland-disease-and-tumors.html

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/salivary-gland-cancer/symptoms-causes/syc-20354151

 

 



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

تشخیص بیماری آکوستیک نورینوما

 

آکوستیک نورینوما یا شوانوم وستیبولار نام بیماری حاصل از رشد بیش از حد سلول های شوان (سلول های محافظ پوشاننده عصب شنوایی) است. این رشد زیاد باعث ایجاد یک تومور خوش خیم می شود. اگرچه این تومور سرطانی نیست اما رشد آهسته آن می تواند باعث فشار به عصب شنوایی و سایر عناصر اطراف آن شود. بنابراین طبیعی است که بیماری اکوستیک نورینوما در مراحل ابتدایی که کوچک است و به جایی فشار وارد نمی کند، علامت و نشانه ای ندارد یا علامت آن بسیار خفیف است. به همین دلیل، تشخیص این بیماری در اوایل آغاز آن بسیار دشوار است. با رشد تدریجی تومور ناشی از آکوستیک نورینوما علائم ناشی از فشار تدریجی روی بافت های این ناحیه پیشرفت می کند. تدریجی بودن پیشرفت علائم گاهی باعث می شود بیمار نسبت به علائم حساس نباشد و دیر به پزشک مراجعه نماید. پزشک از بیمار ابتدا شرح حال کامل بیماری را می پرسد. او ممکن است سوالاتی درباره کیفیت و کمیت نشانه ها و علائم بیماری بپرسد. سپس پزشک فرد، به ویژه گوش بیمار را به طور دقیق معاینه می کند. در صورت شک پزشک به وجود تومور ناشی از آکوستیک نورینوما، ممکن است برخی آزمون ها و تصویربرداری های پزشکی را برای بیمار درخواست نماید. تست شنوایی سنجی یکی از این آزمون ها به شمار می رود. این تست توسط کارشناس شنوایی سنجی به انجام می رسد. در تست شنوایی سنجی یک هدفون روی هر دو گوش قرار می گیرد. هر بار صدایی با مشخصات خاص برای یک گوش پخش می شود. کارشناس شنوایی سنجی به تنها صداها را از فرکانس های مختلف پخش می کند بلکه قدرت شنوایی صداهای دارای شدت های متفاوت را هم می سنجد. هر بار که بیمار صدایی را می شنود باید به گونه ای که گفته شده است، شنیدن صدا را اعلام نماید. به طور معمول، کارشناس شنوایی سنجی همان صدا را با شدت های کمتر پخش می کند تا آستانه شنوایی فرد در هر فرکانس را مشخص نماید. ممکن است کارشناس شنوایی سنجی از پخش واژه ها هم برای تست شنوایی و درک کلام استفاده نماید. اِم آر آی یا تصویربرداری با تشدید مغناطیسی روش برگزیده برای مشاهده تومور ناشی از آکوستیک نورینوما  محسوب می شود. برای این کار لازم است یک ماده حاجب (که در اصطلاح عامیانه به آن شاید ام آر ای رنگی هم گفته شود) هم به کار گرفته شود. به طور معمول با این روش تصویربرداری پزشکی، امکان تشخیص تومورهایی به کوچکی یک تا دو میلی متر هم وجود دارد. برای برخی افراد به دلایل مختلف، امکان انجام ام آر آی وجود ندارد. در این صورت می توان به جای ام آر آی از سی تی اسکن استفاده کرد. اگرچه سی تی اسکن هم توانایی مشاهده تومور آکوستیک نورینوما را دارد اما امکان دیده نشدن تومورهای ظریف در سی تی اسکن بیشتر از ام آر آی است. دکتر علی کوهی دانش آموخته رشته فوق تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی از دانشگاه استنفورد آمریکا برای تشخیص و انجام عمل جراحی جهت درمان بیماران مبتلا به آکوستیک نورینوما آماده پذیرش بیماران است.

 

منبع:

mayoclinic

 



:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

دانستن برخي از نکات پيش از عمل جراحي کاشت حلزون بسيار مفيد است. برخي از اين نکات به طور چکيده در اين مقاله گردآوري شده اند. جراحي کاشت حلزون گوش در ناحيه گوش داخلي انجام مي شود. اين جراحي يک جراحي گوش به شمار مي رود و جراحي مغز نيست. دستگاه حلزون مصنوعي گوش دو بخش دارد: يکي داخلي است که در گوش داخلي قرار مي گيرد و ديگري بخش خارجي دستگاه حلزون مصنوعي است و در جاي خاصي روي پوست سر قرار داده مي شود. قرار دادن بخش خارجي روي سر چند هفته پس از عمل جراحي کاشت حلزون انجام مي شود. بلافاصله پس از پايان عمل جراحي کاشت حلزون، فرد قدرت شنوايي پيدا نمي کند. فرد زماني شنوايي خود را به دست مي آورد که بخيه ها به طور کامل التيام يابند و دستگاه خارجي روي سر گذاشته شود و به اصطلاح روشن يا فعال گردد. عمل جراحي کاشت حلزون با وجود ظرافت و پيچيدگي، در مدت زمان حدود دو ساعت به پايان مي رسد. بهتر است هنگام ترخيص از بيمارستان حتما يک نفر همراه شما باشد. دقت کنيد که پس از کاشت حلزون نمي توانيد از سمعک خود استفاده کنيد و بايد کسي همراه تان باشد که بتواند توصيه هاي پس از عمل را بشنود و بعدا به شما منتقل نمايد. همچنين اوبايد کارهاي مرتبط به ترخيص از بيمارستان را انجام دهد. يکي از مزاياي کارگذاري حلزون مصنوعي گوش اين است که هيچ محدوديت سني ندارد. هر کسي در هر سني که باشد، در صورتي که پزشک فوق تخصص جراحي گوش و حلق و بيني صلاح بداند مي تواند با کاشت حلزون به دنياي صدا و روابط اجتماعي بيشتر بازگردد. چند هفته پس از عمل جراحي کاشت حلزون و زماني که براي نخستين بار بهش خارجي دستگاه حلزون مصنوعي گوش روشن مي شود، بيمار صدا را خواهد شنيد. در ابتدا شايد صداي شنيده شده از راه دستگاه حلزون مصنوعي بيشتر مانند ارتعاش، لرزش يا همهمه به نظر برسد تا صدا. برخي افراد در همان ابتدا کلمات را به خوبي مي شنوند اما احساس شنوايي جديد و شايد غيرطبيعي به نظر برسد. برخي افراد هم ممکن است از همان ابتدا صداها به نظرشان بسيار خوب و طبيعي باشد. بنابراين هر فرد در تجربه نتيجه پس از جراحي کاشت حلزون بسيار منحصر به فرد است. کارشناس شنوايي سنجي فردي است که پس از جراحي کاشت حلزون، بيمار را براي شنيدن بهتر و طبيعي تر کمک خواهد کرد. بسيار مفيد خواهد بود اگر بيماران بتوانند پيش از کاشت حلزون با افرادي که قبلا اين عمل را انجام داده اند صحبت کنند و از تجارب آنها استفاده نمايند.

منبع:

advancedbionics

 



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

همان طور که حفظ بهداشت گوش اهمیت زیادی دارد، مراقبت از گوش  در برابر صداهای بلند و صدمات مستقیم هم باید مد نظر باشد. گوش عضو قابل مشاهده دستگاه شنوایی است. مراقبت و محافظت از گوش شاید نخستین قدم در حفاظت از سیستم شنوایی به شمار بیاید. پاکیزه نگه داشتن گوش یکی از این کارهای مهم است. به هیچ عنوان، نباید از گوش پاک کن، یا هر گونه جسم باریک و تیز برای تمیز کردن گوش استفاده کرد. بهترین راه تمیز کردن گوش این است که قطعه ای پارچه تمیز را روی انگشت قرار دهید و با آن بیرون گوش را خشک و تمیز کنیم. نباید هیچ چیزی باریک تر و ظریف تر از این به کانال گوش خود وارد نمایید. جرم گوش مکانیسم طبیعی بدن برای حفاظت از کانال گوش در برابر حشرات و میکروب هاست. اگر گوش جرم ساز دارید که جرم بیش از اندازه تولید می کند، بهتر است با پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مشورت نمایید. اگر گوش خود را سوراخ کرده اید، لازم است به طور منظم محل سوراخ و همچنین گوشواره خود را با مالیدن کمی الکل پاکیزه نگه دارید. بیماری های گوناگون می توانند باعث ایجاد ناراحتی در گوش بشوند. همچنین مصرف برخی داروها ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی در گوش شوند. افت شنوایی یکی از این علائم است. وزوز گوش دومین علامت یا عارضه شایع به شمار می رود. اگر با هر یک از این دو علامت مواجه شدید، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. اگر مایعی از گوش خارج می شود، به طور معمول، بر وجود عفونت گوش دلالت دارد. در این صورت باید در اسرع وقت به کلینیک پزشکی بروید. برخی از داروها هم ممکن است عوارض خود را در گوش ظاهر کنند. اگر علائم بالا را داشتید، هنگام مراجعه به پزشک حتما داروهای مصرفی خود را به همراه داشته باشید و به پزشک نشان دهید. همچنین محافظت سیستم شنوایی در برابر صداهای بلند بسیار مهم است. صدای بسیار بلند می تواند به قدرت شنوایی انسان لطمه بزند. اگر در محل کار استفاده از هدفون های صداگیر توصیه شده است، حتما از آنها استفاده کنید. هنگام استفاده از وسایل صوتی، چه در منزل چه در خودرو، از بلند کردن بیش از حد صدای این وسایل خودداری کنید. اگر برای شنیدن صدای موبایل از گوشی بی سیم یا ایِربادز استفاده می کنید، میزان صدا را زیاد بالا نبرید. همچنین بهتر است هر از گاهی، آنها را گوش فاصله دهید و به گوش استراحت دهید. بهتر است هنگام حضور در کنسرت ها هم وسایلی داشته باشید که در صورت بلند بودن صدا، بتوانید با آنها از سیستم شنوایی خود مراقبت کنید. مراقبت از گوش در برابر ضربات هم اهمیت فراونی دارد. هنگام انجام موتورسواری، اسکی، اسکیت و فعالیت های مشابه حتما کلاه ایمنی بر سر بگذارید. همچنین هنگام شیرجه استفاده از تکنیک درست برای حفاظت از ضربه به گوش اهمیت زیادی دارد. دکتر علی کوهی دانش آموخته رشته فوق تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی از دانشگاه استنفورد آمریکا آماده پذیرش بیماران در کلینیک خود واقع در تهران هستند.

 

منبع:

clevelandclinic



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

 

شايد شنيده باشيد که کسي دچار افت شنوايي يا گرفتگي گوش بوده و به پزشک مراجعه کرده و برايش شستشوي گوش انجام داده اند. در واقع، با شستشوي گوش جرم فشرده شده در گوش خارج مي شد. امروزه راه پيشرفته تري هم براي اين کار وجود دارد. ساکشن گوش درست مانند يک جارو برقي ظريف، مي تواند گوش را به طور کامل تميز نمايد. اين روش کاملا بهداشتي، کارآمد و تا حدودي مي توان گفت بدون درد است. در پوست موجود در کانال گوش، غددي وجود دارد که جرم گوش را توليد مي کنند. جرم گوش محافظ طبيعي گوش به شمار مي رود و کانال گوش و پرده گوش را از گرد و خاک، باکتري ها و ساير ميکروب ها دور نگه مي دارد. به طور طبيعي، جرم گوش به سمت خارج کانال گوش حرکت مي کند. اما گاهي اوقات برخي عوامل مانند شکل غيرعادي کانال گوش، اجازه نمي دهند تخليه جرم گوش به خوبي انجام شود. در اين شرايط از گوش پاک کن يا ساير اجسام نوک تيز نبايد استفاده کرد. اين وسايل جرم گوش را بيشتر فشرده مي کنند و آن را به نقاط عميق تر کانال گوش هدايت مي نمايند. فشرده شدن جرم گوش شايد دردناک نباشد اما با علائم و نشانه هاي نارحت کننده اي همراه است. احساس پري گوش، افت شنوايي، وزوز گوش، منگي، خارش و افزايش خطر بروز عفونت از مهم ترين علائم و عوارض فشرده شدن جرم گوش به شمار مي آيند. بنابراين اگر با چنين وضعيتي روبه رو شديد بهتر است به پزشک مراجعه کنيد. پزشک ممکن است با استفاده از ساکشن گوش جرم فشرده شده را از گوش خارج نمايد. ساکشن گوش که به آن ميکروساکشن گوش هم مي گويند يکي از گزينه هاي درماني است که توسط دستيار پزشک يا خود پزشک به ويژه پزشک متخصص گوش و حلق و بيني به کار مي رود. کاربرد ساکشن گوش، خارج نمودن جرم گوش يا جسم خارجي از کانال گوش است. بايد اضافه کرد که امروزه ابزارهاي ديگري هم براي خارج ساختن جرم گوش ساخته شده است. اين ابزارها در کنار ساکشن گوش مطمئن ترين وسايل براي خارج ساختن بي خطر و بدون عارضه جرم گوش و جسم خارجي از کانال گوش محسوب مي شوند. يکي از خوبي هاي انجام ساکشن گوش توسط پزشک متخصص اين است که با ابزار درشت نمايي تخصصي گوش وي مي تواند همه حرکات و تغييرات را هنگام انجام ساکشن گوش به دقت ببيند. از مزاياي ساکشن گوش اين است که به طور معمول، از هيچ ژل، قطره يا مايعي لازم نيست استفاده شود. به همين دليل کار تخليه جرم اضافي گوش بهداشتي تر و بهتر به انجام مي رسد. بدين ترتيب، استفاده از ساکشن گوش براي همه بي خطر و بدون عارضه است و حتي کساني که پرده گوش آنها دچار پارگي است، مي توانند بدون مشکل از اين تکنولوژي سود ببرند. يکي ديگر از مزاياي استفاده از ساکشن گوش اين است که نتيجه فوري مشخص مي شود و هيچ پيش نيازي لازم ندارد. پزشک ممکن است پس از انجام ساکشن گوش، قطره اي تجويز نمايد. دکتر علی کوهی دانش آموخته رشته فوق تخصصي جراحي گوش و حلق و بيني از دانشگاه استنفورد آمريکا آماده پذيرش بيماران در کلينيک خود واقع در تهران هستند.

 

منبع:

brisbanebulkbillingdoctor

 

 



:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 کاشت حلزون

اگر فردی به ناشنوایی یا کم شنوایی شدید مبتلا باشد، ممکن است با انجام عمل جراحی کاشت حلزون قدرت شنوایی خود را تا حدود زیادی به دست بیاورد. شاید بدانید کاشت حلزون کاملاً با سمعک تفاوت دارد. سمعک صداها را تقویت و بلندتر می کند. سمعک برای کسانی مناسب است که در شنوایی مشکل دارند  ولی باقیمانده شنوایی دارند. اما کاشت حلزون می تواند حتی به کسانی که به طور کامل فاقد شنوایی هستند، کمک نماید. پیش از عمل جراحی کاشت حلزون، پزشک فوق تخصص جراحی گوش و حلق و بینی بررسی می کند که آیا کاندید مناسبی برای کاشت حلزون است یا نه. به طور معمول، لازم است بیمار توسط کارشناسان شنوایی سنجی، گفتاردرمانی و شاید سایر کارشناسان هم مورد ارزیابی قرار گیرد. امروزه عمل جراحی کاشت حلزون یک عمل جراحی روزمره محسوب می شود. شاید انجام تصویربرداری پزشکی، به عنوان نمونه، اِم آر آی پیش از عمل جراحی درخواست شود. این عمل جراحی به طور معمول، تحت بیهوشی عمومی به انجام می رسد. برای آغاز این عمل جراحی، پزشک فوق تخصص جراحی گوش و حلق و بینی یک برش کوچک در پشت گوش ایجاد می کند. شاید لازم باشد برای انجام این برش، بخش کوچکی از موی سر در این ناحیه تراشیده شود. در این برش علاوه بر پوست سر، حفره کوچکی در استخوان ماستوئید جمجمه ایجاد می گردد. دستگاه حلزون مصنوعی گوش دو بخش دارد: بخش داخلی و بخش خارجی. بخش داخلی دستگاه یا همان گیرنده، در زیر پوست جمجمه کار گذاشته می شود. الکترودهای متصل به بخش داخلی در گوش داخلی نصب می گردد. در این مرحله، تیم عمل جراحی کاشت حلزون تست هایی را برای ارزیابی کارکرد درست دستگاه حلزون مصنوعی گوش به انجام می رسانند. در صورتی که این تست ها با نتایج مناسب همراه باشند، عمل جراحی پایان می یابد. بدین منظور، برش صورت پذیرفته با بخیه مناسب دوخته می شود. در اغلب موارد، برای انجام این بخیه از نخ بخیه قابل جذب استفاده می شود. مزیت این کار در این است که در آینده نیازی به مراجعه برای کشیدن بخیه وجود ندارد؛ بلکه نخ بخیه جذب می گردد. به طور معمول، برای کاشت حلزون هر گوش در حدود دو ساعت زمان لازم است. بیشتر بیماران در همان روز عمل یا فردا روز عمل از بیمارستان مرخص می شوند. 4 تا 6 هفته پس از انجام عمل جراحی کاشت حلزون، بخش خارجی دستگاه روی محل ویژه، یعنی روی گیرنده دستگاه حلزون مصنوعی گوش قرار می گیرد. سپس کارشناس مربوطه تنظیمات و برنامه ریزی لازم را بر روی دستگاه انجام می دهد و آن را روشن می نماید. شاید لازم باشد برای بهینه سازی تنظیمات این دستگاه چند نوبت دیگر به کارشناس مربوطه مراجعه شود تا عملکرد دستگاه مطابق نیاز هر فرد به تنظیم نهایی برسد. آموزش استفاده از کاشت حلزون شاید بین 6 تا 18 ماه زمان می برد. در این مدت کارشناسان شنوایی سنجی، گفتاردرمانی و مشاوران و مربیان دیگر در کنار بیمار خواهند بود. دکتر علی کوهی دانش آموخته رشته فوق تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی از دانشگاه استنفورد آمریکا آماده مشاوره و انجام عمل جراحی کاشت حلزون برای بیماران است.

 

منبع:

cochlear

entcolumbia

 


:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

پاراگانگلیوما یک تومور نادر است که با سرعت کمی رشد می کند. در بیشتر موارد این تومور شباهت زیادی به بیماری فئوکروموسیتوم دارد. تومور پاراگانگلیوما از دستگاه عصبی خودکار بدن (پاراسمپاتیک یا سمپاتیک) سرچشمه می گیرد. شیوع این تومور در بین زنان و مردان یکسان است. اگرچه تومور پاراگانگلیوما در هر سنی ممکن است تظاهر پیدا کند، اما در افراد بالای 50 سال سن، بیشتر دیده می شود. این تومور مانند بیماری فئوکروموسیتوم ممکن است از خود هورمون هایی ترشح کند. این هورمون ها باعث افزایش فشار خون بیمار شده و علائم دیگری مانند تپش قلب و تعریق غیرطبیعی به وجود می آورند. گاهی ممکن است تومور پاراگانگلیوما هیچ هورمونی تولید نکند. در این صورت به طور معمول، بیمار بدون علامت است. تومور پاراگانگلیوما در بیشتر موارد در شکم رشد می کند. گاهی ممکن است این تومور در ناحیه سر و گردن رشد کند. در 30 تا 40 درصد موارد تومور پاراگانگلیوما زمینه وراثتی دارد. بهتر است بیماران مبتلا برای انجام تست ژنتیک با پزشک معالج مشورت نمایند. درمان تومور پاراگانگلیوما کار دشواری نیست، اگر بیمار زود به پزشک مراجعه نماید. در صورت تشخیص بموقع تومور پاراگانگلیوما درصد موفقیت درمان آن بسیار بالا خواهد بود. اگر این تومور در جایی از سر و گردن قرار داشته باشد، که دسترسی از راه جراحی به آن میسر باشد، خارج ساختن تومور پاراگانگلیوما طی یک عمل جراحی بهترین گزینه درمانی به شمار می رود. بیرون آوردن این تومور طی عمل جراحی علائم بیماری را برطرف می کند. اگر امکان جراحی وجود ندارد، جای نگرانی نیست. گزینه های درمانی دیگری هم وجود دارد. رادیوتراپی یا پرتودرمانی گزینه دیگر درمان تومور پاراگانگلیوما به شمار می آید. در این روش اشعه ایکس با قدرت زیاد به سمت تومور تابانده می شود. قدرت بالای این اشعه می تواند سلول هایی که در مرکز تابش آن قرار دارند را از بین ببرد یا از تکثیر آنها جلوگیری کند. تجویز داروهای شبه سوماتوستاتین (یک هورمون طبیعی در بدن) مانند اُکترئوتاید هم می تواند با تحریک گیرنده های این هورمون از سرعت رشد تومور پاراگانگلیوما بکاهد. مانند هر سرطان دیگری، شیمی درمانی هم می تواند در درمان این تومور جایگاه مهمی داشته باشد. اگر تومور دیر تشخیص داده شده باشد و به جاهای دیگر بدن گسترش یافته باشد، اهمیت استفاده از شیمی درمانی افزایش می یابد. در شیمی درمانی، داروهایی برای بیمار تجویز می شود که جلوی تکثیر سلول های سرطانی را می گیرد یا آنها را از بین می برد. درمان از راه اَبلِیشن (ablation) یکی دیگر از راه های از بین بردن تومور پاراگانگلیوما است. در این روش با استفاده از قدرت بالای امواج رادیویی (radiofrequency) یا سرمای زیاد سلول های تومور نابود می شوند.  دکتر علی کوهی دانش آموخته رشته فوق تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی از دانشگاه استنفورد آمریکا آماده پذیرش و درمان بیماران مبتلا به تومور پاراگانگلیومای سر و گردن هستند.

منبع:

pheopara

 



:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

کاشت حلزون 

حس شنوایی تنها حسی است که می توان با کارگذاری یک عضو مصنوعی در بدن، آن را به دست آورد. کاشت حلزون گوش یا کارگذاری حلزون مصنوعی گوش راهی است که بسیاری از افراد می توانند با آن صداها را بشنوند. در این مقاله ببینیم کاشت حلزون چگونه باعث می شود فرد شنوایی خود را به دست بیاورد؟ دستگاه حلزون مصنوعی گوش شامل دو بخش است: یک بخش داخلی که طی عمل جراحی کاشت حلزون در ناحیه گوش داخلی کار گذاشته می شود؛ و دیگری بخش خارجی که چند هفته پس از پایان عمل جراحی کاشت حلزون روی سر گذاشته شده و روشن یا فعال می گردد. این دو جزء هر دو دارای بخش آهنربایی هستند. بخش آهنربایی داخلی زیر پوست جمجمه است و بخش آهنربایی خارجی از روی پوست، بر روی آن قرار می گیرد. بخش خارجی این دستگاه پیشرفته از میکروفون، پردازنده صدا و فرستنده تشکیل شده است. فرستنده خاصیت مغناطیسی دارد و از روی پوست به بخش آهنربایی قسمت داخلی دستگاه متصل می شود. میکروفون و پردازنده صدا با هم در یک محفظه کوچک قرار دارند. این محفظه در بسیاری از موارد همانند بخش پشت گوش سمعک ها طراحی و ساخته می شود. فرستنده دستگاه حلزون مصنوعی گوش جدا از آنها قرار دارد. یک سیم ظریف فرستنده را به محفظه کوچک حاوی میکروفون و پردازنده متصل می کند. میکروفون صداهای محیط را دریافت می کند و به پردازنده صدا تحویل می دهد. پردازنده آن را آنالیز می کند و به صورت امواج دیجیتال به فرستنده ارسال می کند. فرستنده، امواج دیجیتال را کدگذاری کرده و آن را به بخش داخلی دستگاه می فرستد. بخش داخلی حلزون مصنوعی گوش از گیرنده و الکترودهای گوش داخلی تشکیل شده است. گیرنده زیر پوست سر قرار دارد و امواج دیجیتال را از بخش خارجی دریافت می کند. گیرنده این امواج را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می نماید. سیگنال های الکتریکی از گیرنده به الکترود فرستاده می شوند. الکترودها در عمق گوش داخلی کار گذاشته شده اند. سیگنال های الکتریکی که به الکترودها می رسند، به طور مستقیم، عصب شنوایی را تحریک می کنند. در عصب شنوایی سیگنال های عصبی شکل می گیرد و به سمت مغز روانه می شود. منطقه مسوول حس شنوایی در مغز این سیگنال ها را به صورت صدا تعبیر و تفسیر می نماید. بدین ترتیب کاشت حلزون منجر به کسب حس شنوایی می شود. انتخاب درست بیمار برای کاشت حلزون و عمل جراحی کاشت حلزون بهتر است توسط پزشک فوق تخصص جراحی گوش و حلق و بینی به انجام برسد. دکتر علی کوهی دانش آموخته این رشته فوق تخصصی از دانشگاه استنفورد آمریکاست. بیماران دچار ناشنوایی می توانند برای مشورت یا اطلاعات بیشتر برای ویزیت از کلینیک ایشان در تهران وقت بگیرند.

 

منبع:

healthyhearing

 

 


:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

سمعک بهتر است یا کاشت حلزون

 

شاید همه پیش از این هم درباره سمعک چیزهایی شنیده باشند و بدانند اما ممکن است برخی از افراد برای نخستین بار باشد که درباره کاشت دستگاه حلزون گوش مطالبی می خوانند. دستگاه حلزون گوش، یک دستگاه پیچیده و پیشرفته پزشکی است که از دو بخش داخل بدن و خارج بدن تشکیل شده است. بخش داخل بدن دستگاه حلزون طی یک عمل جراحی در ناحیه گوش داخلی و بخشی از آن زیر پوست سر کار گذاشته می شود. بخش خارجی دستگاه حلزون گوش حدود چهار تا شش هفته بعد از عمل کاشت حلزون برای بیمار فعال و تنظیم می شود. بخش خارجی دستگاه حلزون گوش، امواج صوتی را با میکروفون موجود در آن، ثبت می کند، پردازش می نماید و در نهایت، توسط یک فرستنده، برای گیرنده کار گذاشته شده در زیر پوست ارسال می کند. گیرنده، امواج صوتی را به صورت سیگنال الکتریکی و از راه یک یا دو الکترود به رشته های اعصاب شنوایی می رساند. بنابراین در صورت آسیب گوش داخلی، همچنان کاشت حلزون گوش می تواند یک گزینه مناسب درمانی باشد. سیگنال عصبی که توسط کاشت حلزون گوش به مغز می رسد با سیگنال طبیعی که در گوش داخلی تولید می شود متفاوت است. برای این که مغز بتواند سیگنال های تولیدی توسط دستگاه حلزون گوش را تفسیر کرده و به صورت صدای قابل فهم تعبیر کند، باید مدتی تحت فیزیوتراپی شنوایی قرار گیرد. کسانی می توانند از دستگاه حلزون گوش سود ببرند که به لحاظ قلبی ریوی و سایر شرایط جسمی توان تحمل بیهوشی عمومی را داشته باشند. همچنین باید به لحاظ روانشناسی تاب و تحمل گذراندن مراحل نسبتا طولانی فیزیتراپی شنوایی را دارا باشند. قیمت کاشت حلزون گوش به طور کلی بیشتر از سمعک است.

سمعک یکی از وسایل قدیمی به شمار می رود که به حس شنوایی کمک می کند. امروزه بیشتر سمعک ها از نوع دیجیتال هستند. سمعک حداقل یک میکروفون دارد که ثبت صدا را انجام می دهد. مدار الکترونیکی – کامپیوتری صدا را تقویت می کند و یک اسپیکر یا همان پخش صوت، صدای تقویت شده را پخش می نماید. بدین ترتیب، امکان انتقال امواج صوتی به گوش داخلی افزایش می یابد. سمعک انواع بسیار گوناگونی دارد. هر بیمار می تواند با تحقیق درباره انواع گوناگون سمعک، بهترین آن را برای خود انتخاب نماید. سمعک یکی از گزینه های درمانی مناسب برای کسانی است که دچار کاهش شنوایی خفیف تا شدید از نوع عصبی – حسی هستند. قیمت سمعک به طور کلی در مقایسه با مخارج کاشت حلزون گوش پایین است. بیشتر انواع سمعک که برای افراد تجویز می شود، سمعک های داخل مجرای گوش است. یکی از نقاط ضعف کاشت سمعک داخل گوش این است که برخی افراد توانایی تحمل جسم خارجی در مجرای گوش ندارند و به همین دلیل نمی توانند از این دستگاه ها سود ببرند. همچنین برخی افراد به دنبال دریافت سمعک داخل مجرای گوش دچار عفونت مزمن گوش خارجی می شوند و این امر ممکن است در نهایت، به این امر منتهی شود که پزشک ناچار شود، درمان دیگری را تجویز نماید.

دکتر علی کوهی دانش آموخته رشته فوق تخصصی جراحی گوش وحلق و بینی از دانشگاه استنفورد آمریکا آماده ارائه روش های گوناگون درمانی به بیماران مبتلا به کاهش قدرت شنوایی است.

منبع:

healthyhearing

dukehealth

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

 

موجودات ريزي هستند که مي توانند در بدن، به خصوص در سطح بدن و روي پوست باعث ايجاد عفونت شوند. به اين موجودات قارچ گفته مي شود. قارچ هايي با نام علمي آسپرژيلوس در صدر قارچ هايي قرار دارند که مي توانند در پوست گوش خارجي يا کانال داخل گوش عفونت قارچي ايجاد کنند که به آن عفونت قارچي گوش خارجي يا قارچ گوش يا اُتومايکوزيس گفته مي شود. کساني که در مناطق گرم و استوايي زندگي مي کنند، کساني که به ورزش هاي آبي مي پردازند و کساني که بيماري هاي زمينه اي مانند ديابت يا ساير مشکلات نقص ايمني دارند، بيشتر از سايرين در معرض عفونت قارچي گوش خارجي قرار دارند. اگر گوش خارجي با قارچ دچار عفونت شود، علائم خاصي در گوش مبتلا رخ مي دهد. قرمزي و التهاب، خارش، ترشحات غيرطبيعي و به طور معمول، بدبو، احساس پري در گوش يا شنيدن صداي زنگ در گوش، درد گوش، پوسته ريزي و ورم از علائم اين عفونت به شمار مي آيند. اگر کسي از علامت هاي فوق رنج مي برد، به خصوص خارش گوش، بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنند. دکتر علی کوهی که در رشته فوق تخصصي جراحي گوش و حلق و بيني از دانشگاه استنفورد آمريکا فارغ التحصيل شده اند، آماده تشخيص و درمان بيماراني هستند که مشکوک به عفونت قارچي گوش خارجي هستند. پزشک با پرسيدن پرسش هاي متعدد در رابطه با سوابق بيماري در خانواده مانند ديابت، ميزان انجام ورزش هاي آبي، مسافرت به مناطق استوايي و موارد مشابه تلاش مي کند عوال خطرزاي قارچ گوش را بررسي نمايد. به عنوان نمونه، اگزما و ضربه به گوش هم از عواملي هستند که احتمال ابتلا به قارچ گوش را زياد مي کنند. سپس در معاينه کامل گوش، پزشک با ديدن علائم عفونت قارچي گوش خارجي، به تشخيص اين بيماري نزديک مي شود. اگر پزشک بين عفونت قارچي و عفونت ناشي از باکتري شک نمايد، ممکن است از مايعات گوش خارجي نمونه برداري کند و براي آزمايشگاه پزشکي ارسال نمايد. نخستين قدم در درمان قارچ گوش پاکيزگي کانال گوش است. اگرچه شايد در ظاهر تصور شود که خودمان در حالت عفونت هم گوش را تميز نگه مي داريم. اما در واقع بايد پاکيزه کردن گوش در شرايط بيماري و التهاب را به دستتان پزشک بسپاريم. پزشک به طور معمول با ابزارهاي ظريف يا با دستگاه تخصصي مکش کانال گوش را پاک مي نمايد. هم اکنون شرايط لازم فراهم شده است که قطره هاي گوش به پوست برسند و موثر واقع شوند. گاهي از کرم هاي موضعي هم براي درمان قارچ گوش خارجي استفاده مي شود. در موارد مقاوم، داروي خوراکي ضد قارچ تجويز مي شود.

منبع:

specsavers

 

 



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

هر کسی که آبله مرغان گرفته باشد، ممکن است چند سال بعد به زونا مبتلا شود. در واقع، با پایان عفونت ویروسی آبله مرغان، ویروس ها در بدن به صورت خاموش و غیر فعال باقی می مانند. چند سال بعد و به طور معمول در سنین بالای 50 سالگی، این ویروس دوباره فعال می شود. در فعالیت مجدد، به جای این که ویروس در همه جای بدن تاول و قرمزی مانند آبله مرغان به وجود بیاورد، این بار فقط در یک ناحیه خاص بدن و فقط در یک طرف قرمزی پوست و تاول و درد به وجود می آورد. به این بیماری، زونا گفته می شود. اگر زونا در ناحیه صورت و در نزدیکی یا داخل یک گوش رخ دهد به آن زونای گوش اطلاق می شود. زونای گوش با نام سندروم رمسی هانت (Ramsay Hunt syndrome) هم شناخته می شود.  بجز قرمزی پوست ناحیه صورت در نزدیکی گوش که تاول های ریز در آن دیده می شود، فلج یا ضعف عضلات صورت هم شاید در زونای گوش به چشم بخورد. درد گوش، افت شنوایی، وزوز گوش، سرگیجه و تغییر حس چشایی از علائمی هستند که شاید در برخی از بیماران مبتلا به زونای گوش گزارش شود. از آن جا که آغاز سریع درمان زونا در کاهش میزان درد و کم کردن احتمال بروز عوارض زونا نقشی حیاتی ایفا می کند، بهتر است به محض مشاهده چنین علائمی به پزشک معالج مراجعه کنیم. دکتر علی کوهی دانش آموخته رشته فوق تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی از دانشگاه استنفورد آمریکا آماده پذیرش بیماران مبتلا به زونای گوش در کلینیک خود در تهران هستند. همان گونه که در بالا گفته شد، زونای گوش به دلیل فعال شدن دوباره ویروس آبله مرغان – زونا رخ می دهد. زونا در کودکان کمتر دیده می شود و بیشتر افراد بالای 50 یا 60 سال را هدف قرار می دهد. در واقعیت، زونا یک بیماری واگیردار نیست. به لحاظ تئوری امکان ضعیف رسیدن ویروس آبله مرغان – زونا به کسانی که آبله مرغان نگرفته اند، وجود دارد. از این رو، بهتر است مبتلایان به این بیماری، از نوزادان و زنان باردار فاصله بگیرند تا زمانی که تاول های آنها به صورت کامل خشک شود و دلمه ببندد. برای پیشگیری از زونای گوش بهتر است کودکان واکسن آبله مرغان تزریق کنند یا بزرگسالان بالای سن 50 سالگی نسبت به تزریق واکسن زونا اقدام نمایند. درمان بیماری زونای گوش با داروهای ضد ویروس، داروهای دارای کورتون، داروهای ضداضطراب و مسکن ها بنا به تجویز پزشک صورت می پذیرد.

منبع:

mayoclinic

 

 


:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

 ?
در گوش مياني سه استخوان ريز قرار دارند: استيپيس، اينکوس و مالئوس. پرده گوش با انرژي مکانيکي امواج صوتي به لرزش در مي آيد. استخوانچه هاي گوش مياني مسوول انتقال امواج مکانيکي از پرده گوش به گوش داخلي هستند. اتواسکلروز (otosclerosis) يکي از بيماري هاي گوش مياني به شمار مي آيد که در اطراف استخوانچه ريز موجود در گوش مياني بيش از حد لازم استخوانسازي مي شود. رشد بيش از حد طبيعي اين استخوان ها باعث مي شود استخوانچه استيپيس (رکابي) در جاي خود به تدريج گير بيفتند و ثابت شوند. در نتيجه، نخواهند توانست انرژي مکانيکي حاصل از دريافت صدا را از پرده گوش به خوبي به گوش داخلي منتقل نمايند. شيوع اين بيماري به نسبت زياد است و در طول زمان، ده درصد افراد به اين بيماري مبتلا مي شوند. زنان ميانسال بيشتر از سايرين درگير اين بيماري مي شوند. علائم اتواسکلروز به اين صورت است که فرد در دهه سوم زندگي (يعني از حدود بيست سالگي) با افت بسيار تدريجي قدرت شنوايي مواجه مي شود. ابتدا صداهاي بم را کمتر مي شنود. پس از گذشت زمان شنوايي بقيه اصوات هم تحت تاثير قرار مي گيرد. اتواسکلروز مي تواند با مشکلات در تعادل هم همراه باشد. وزوز گوش از ديگر علائم اتواسکلروز است. از نکات جالب توجه اين است که خانم هاي مبتلا به اتواسکلروز در دوره بارداري به طور ناگهاني افت شنوايي را تجربه مي کنند که دليل آن مشخص نيست. اتواسکلروز تا حدود زيادي به صورت ژنتيکي از والدين به فرزندان منتقل مي شود. کسي که علائم اتواسکلروز دارد بايد به پزشک مراجعه کند. دکتر کوهی دانش آموخته رشته فوق تخصصي جراحي گوش و حلق و بيني آماده پذيرش بيماران مشکوک به اتواسکلروز در کلينيک خود واقع در تهران هستند. پزشک در صورت مطرح شدن تشخيص اتواسکلروز، بيمار را براي انجام تست هاي شنوايي سنجي به کارشناس رشته شنوايي سنجي ارجاع مي دهد. بر اساس ميزان کاهش قدرت شنوايي بيمار، پزشک بهترين گزينه درماني موجود را براي هر بيمار انتخاب مي نمايد. در برخي بيماران اتواسکلروز در مراحل ابتدايي قرار دارد، بنابراين، تجويز سمعک کافي است. تجويز فلورايد سديم جلوي پيشرفت سريع اتواسکلروز را مي گيرد. درمان قطعي اين بيماري انجام عمل جراحي روي گوش است. در واقع، مي توان گفت موثرترين درمان اتواسکلروزيس انجام عمل جراحي استاپدکتومي است. در اين عمل جراحي به طور معمول بدون برش پوستي استخوانچه موسوم به استيپيس از گوش مياني خارج مي شود و به جاي آن يک پروتز (عضو مصنوعي که در اينجا يعني استخوانچه مصنوعي) کار گذاشته مي شود.
منبع:
entspecialtycare



:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

با افزایش سن برخی بیماری ها بیشتر در انسان به چشم می خورد. کاهش شنوایی و آرتروز هر دو، بیماری هایی هستند که با افزایش سن انتظار می رود شیوع بیشتری داشته باشند. به هرگونه حالت التهابی که در مفاصل بدن دیده شود، آرتریت یا در اصطلاح معروف تر(و اشتباه) آن، آرتروز گفته می شود. نشان داده شده است که این دو بیماری در بسیاری از موارد با همدیگر بروز پیدا می کنند. به عبارت دیگر، احتمال بروز کاهش شنوایی در افرادی که دچار آرتروز و بیماری التهابی مفاصل هستند بیشتر از جمعیت عادی است. یکی از انواع شایع آرتروزها، نوع روماتیسمی آن موسوم به ارتروز روماتیسمی است. این افراد بسیار بیشتر از افراد عادی به کاهش شنوایی دچار می شوند. کاهش شنوایی در مبتلایان به آرتروز می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. در بیشتر مبتلایان به آرتروز، کاهش قدرت شنوایی به صورت آرام و تدریجی رخ می دهد. گاهی اوقات هم ممکن است کاهش قدرت شنوایی در مبتلایان به آرتروز به صورت ناگهانی ظاهر شود. دلایل متنوعی ممکن است در ارتباط بین آرتروز و کاهش شنوایی مطرح باشد. ایجاد التهاب در مفاصل بین استخوانچه های ریز موجود در گوش میانی یکی از آنها ممکن است باشد. ایجاد گره های التهابی (ندول التهابی) در گوش، ایجاد واکنش التهابی در محل سلول های مویی، واکنش التهابی در رگ های تغذیه کننده گوش داخلی و برخی از داروهای درمان آرتروز از مهم ترین عوامل در ایجاد کاهش شنوایی در مبتلایان به آرتروز به شمار می روند. در مواردی که کاهش شنوایی به طور ناگهانی حادث شود، تشخیص کار سختی نیست اما در بیشتر موارد، کاهش شنوایی به صورت تدریجی رخ می دهد. در این موارد، فرد تا زمانی که کاهش شنوایی به حد پیشرفته نرسیده متوجه آن نمی شود. به همین دلیل، توصیه می شود در افراد مبتلا به آرتروز معاینه گوش و شنوایی سنجی به طور مرتب و منظم به انجام برسد تا در صورت هر گونه کاهش در قدرت شنوایی درمان و اقدامات لازم در اسرع وقت صورت پذیرد. اگر این کار انجام نشود، بیشتر افراد زمانی متوجه کاهش شنوایی می شوند که دیگر صدای اطرافیان رو به خوبی متوجه نمی شوند و زندگی اجتماعی آنها تا حدود زیادی مختل شده است. در مورد کم شنوایی در آرتروز، درمان به محلی از گوش که تحت تاثیر قرار گرفته است، بستگی دارد. بنابراین درمان گاهی ممکن است تجویز یک سمعک و گاهی هم ممکن است یک عمل جراحی پیشرفته مانند کاشت حلزون گوش باشد. برای پیشگیری از کاهش شنوایی در افرادی که از آرتروز رنج می برند چند اقدام ساده توصیه می شود. محافظت از گوش در برابر صداهای بلند، پرهیز از دخانیات و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض دود دخانیات سایرین و قطع مصرف نوشیدنی های الکلی از مهم ترین کارهایی هستند که برای پیشگیری از کاهش شنوایی در بیماران مبتلا به آرتروز پیشنهاد شده است. دکتر کوهی فوق تخصص جراحی گوش و حلق و بینی از دانشگاه استنفورد آمریکا در کلینیک خود واقع در تهران آماده هستند تا بیماران مبتلا به آرتروز را که با کاهش شنوایی رو به رو هستند، مداوا نمایند.

منبع:

arthritis.org

 creakyjoints.org



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

کسانی که چندین سال پیش سمعک تهیه کرده اند شاید وقتی که تعویض سمعک لازم می شود از امکانات جدید و انواع بسیار گوناگون سمعک های هوشمند موجود شوکه شوند. سمعک های امروزی دارای امکانات دیجیتال و پیشرفته ای مانند پردازش امواج صوتی و کلام و همچنین برنامه های کاهش سر و صدای مزاحم موجود مجهز شده اند و به همین دلیل است که به آنها سمعک هوشمند گفته می شود. پزشک متخصص بیماری های گوش و حلق و بینی، کارشناس شنوایی سنجی و کارشناس فروش سمعک مهم ترین افرادی هستند که باید در زمینه انتخاب سمعک هوشمند با آنها مشورت کرد. فرد باید شیوه زندگی خود و همچنین نیازهایی را که امیدوار است با استفاده از سمعک هوشمند بر طرف سازد به پزشک، کارشناس شنوایی سنجی و کارشناس فروش بگوید و از راهنمایی آنها برای تهیه سمعک هوشمند مناسب استفاده نماید. اگر سمعکی تهیه شود که یک کارشناس شنوایی سنجی پس از تهیه سمعک، آن را برای بیمار راه اندازی نماید و تست دقیق سمعک و شنوایی بیمار را پس از راه اندازی سمعک انجام دهد، مطمئن ترین کار به انجام رسیده است. در انتخاب سمعک هوشمند عوامل دیگری مانند اندازه های کانال گوش فرد و ترجیح فرد در اندازه میزان تقویت صدا اهمیت فراوان دارد. هر سمعک به طور کلی، برای مدت استفاده بین 4 تا 7 سال طراحی و تولید شده است. سمعک های هوشمندی که به طور کامل درون گوش قرار می گیرند، عمر کمتری دارند. تماس آنها با ترشحات طبیعی گوش (واکس گوش)، همچنین تماس مداوم آنها با تعریق و سایر ترشحات پوستی باعث می شود این دستگاه مدت کمتری کارآیی خود را حفظ نمایند. در انتخاب سمعک هوشمند باید دقت شود که بیمار تصمیم گیرنده اصلی تلقی می شود. اگر بیمار مطمئن است که از یک یا چند مورد از امکانات دستگاه سمعک هوشمند استفاده نمی کند، لازم نیست برای خرید سمعک با قیمت بالاتر هزینه نماید. یکی از نکات اصلی که در استفاده از دستگاه های سمعک هوشمند باید مد نظر باشد، نگهداری از آنهاست. سمعک باید حتما به طور روزانه تمیز شود و هر گونه ترشحات یا چربی که روی آن وجود دارد با دقت تمیز شود. همچنین هر سمعک باید هر سه تا شش ماه یک بار به طور حرفه ای و دقیق تمیز شود طوری که اگر برخی ترشحات خشک شده یا گیر افتاده اند، برداشته شوند. سمعک های هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی، و یادگیری ماشین به دستگاه های خودکار مبدل خواهند شد. همچنین با امکانات اتصال به بلوتوث، کیفیت شنیدن صدا از فایل ها و سایر وسایل هوشمند بهبود چشمگیری خواهد یافت. همچنین سمعک های هوشمند ممکن است در زمینه حفظ سلامت هم امکاناتی داشته باشند. حسگر سقوط فرد، اندازه گیری تعداد تپش قلب در دقیقه و تحرک و تعداد گام هایی که فرد در یک روز برداشته است، برخی از نمونه های کمک سمعک به سایر شاخص های تندرستی بیمار محسوب می شود.

منبع:

aarp

kind.com

 

 



:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

تعداد افرادي که در جهان به دليل ناشنوايي يا کم شنوايي کيفيت زندگي پاييني را تجربه مي کنند، زياد است. بيشتر درمان هاي حال حاضر روي اين مطلب تمرکز دارند که شنوايي را تا حدي که امکانش وجود دارد به فرد بازگردانند. وقتي يک آسيب درون گوش داخلي عامل ايجاد کننده ناشنوايي به شمار مي رود، هم اکنون نمي توان آن آسيب را محو کرد و ترميم خوبي روي آن انجام داد. در نتيجه، آسيب و گاهي عامل آسيب باقي مي ماند و کارهاي درماني فقط به اين امر محدود مي شود که شنوايي به فرد باز گردد که البته خود اين امر بسيار بسيار مهم است و باعث افزايش کيفيت زندگي بيمار مي گردد. اما با سلول هاي بنيادي دريچه اميد تازه اي گشوده شد که شايد بتوان در آينده، درماني يافت که عامل ناشنوايي در گوش داخلي را بتواند به طور پايه اي برطرف نمايد. سلول هاي بنيادي، سلول هايي هستند که مانند سلول هاي جنيني مي توانند به انواع گوناگون سلول تبديل شوند. به عبارت ديگر، بسته به اين که سلول بنيادي در چه محيطي قرار بگيرد، مي تواند به سلول هاي ديگر تبديل شود. به عنوان نمونه، به لحاظ تئوري اين امکان وجود دارد، سلول بنيادي در محيط مناسب به سلول عضلاني قلب يا سلول عصبي تبديل شود. اکنون اگر بيماري باشد که به دليل آسيب ديدن سلول هاي حساس مويي در گوش داخلي شنوايي خود را از دست داده است، به لحاظ نظري بايد بتوان سلول بنيادي را به سلول مويي تبديل کرد . شنوايي طبيعي را به فرد برگرداند؛ اما در عمل هنوز اين کار ميسر نشده است. با وجود اين که در مطالعات آزمايشگاهي و حيواني، تبديل سلول هاي بنيادي به سلول هاي حساس شنوايي مانند سلول مويي ميسر شده است اما هنوز استفاده از آن در انسان براي درمان با شکست رو به رو بوده است. خوشبختانه همچنان پژوهش براي رفع موانع بر سر اين راه درماني ادامه دارد و اين اميد وجود دارد که در آينده اين درمان بتواند با موفقيت سلول هاي مويي و حساس شنوايي سالم را جايگزين سلول هاي آسيب ديده نمايد و شنوايي به حد طبيعي برگردد. بنابراين در حال حاضر، هيچ يک از مراکز دنيا نتوانسته اند در به کارگيري سلول هاي بنيادي براي درمان افت شنوايي و ناشنوايي به موفقيت لازم دست پيدا کنند و مجوزهاي لازم را دريافت نمايند. با وجود اين، پژوهش و تحقيق همچنان ادامه دارد. اميد آن مي رود در آينده با رفع مشکلات موجود، امکان استفاده از سلول هاي بنيادي در رفع کم شنوايي و نا شنوايي محقق گردد.

منبع:

پادکست جناب آقاي دکتر علی کوهی

https://stemcellsjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/stem.3390

https://www.webmd.com/connect-to-care/hearing-loss/stem-cell-treatment-for-hearing-loss

 



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

به نظر می رسد از بین هر هزار نوزاد متولد شده، یک تا سه نوزاد به ناشنوایی یا افت شنوایی مادرزادی مبتلا هستند. نوزادی که دچار ناشنوایی مادرزادی است زمان طلایی یادگیری از راه شنیدن، از جمله یادگیری تکلم و قدرت سخن گفتن را از دست می دهد. از سوی دیگر، هر چه درمان ناشنوایی یا کم شنوایی مادرزادی زودتر آغاز گردد، احتمال موفقیت آن بیشتر خواهد بود. این در حالی است که اگر شنوایی یک نوزاد با تست های مناسب سنجیده نشود، تا زمانی که قرار است کودک حرف بزند، ممکن است کسی متوجه ناشنوایی یا کم شنوایی کودک نشود و زمان طلایی یادگیری و درمان از دست برود. اگر اختلالات شنوایی کودک زود تشخیص داده شود، درمان های مناسبی مانند سمعک های پرقدرت و ویژه و بازتوانی و آموزش های شنیداری و گفتاری در بهترین زمان ممکن آغاز می شود. اگر این درمان ها بتوانند به شنوایی نونهال به طور موثری کمک کنند، ادامه خواهند یافت. اگر این درمان ها برای نونهال دچار مشکلات شنوایی موثر واقع نشود، باید برای کاشت حلزون گوش به پزشک فوق تخصص جراحی گوش و حلق و بینی مراجعه کرد. سن طلایی برای کاشت حلزون گوش در چنین مواردی هم یک سالگی است. پس واضح است که تشخیص زودهنگام اختلالات شنوایی در نوزادان و نونهالان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. انجام معاینه یا تست های پزشکی برای تشخیص زودهنگام یک بیماری، با واژه «غربالگری» نامیده می شود. برای تشخیص زودهنگام اختلالات ناشنوایی مادرزادی در نوزادان و نونهالان هم تست هایی وجود دارد که خوشبختانه در ایران هم انجام می پذیرد، که غربالگری شنوایی نوزادان نامیده می شود. این تست که با نام مخفف انگلیسی آن یعنی OAE مشخص می شود، به طور معمول پیش از ترخیص نوزاد از زایشگاه صورت می پذیرد. در این تست امواج صوتی مشخصی از راه یک دستگاه ظریف پزشکی که در کانال گوش کودک قرار می گیرد، برای نوزاد پخش می شود. واکنش گوش داخلی نوزاد به این امواج صوتی سنجیده می شود. اگر تست یک نوزاد طبیعی باشد، بدین معناست که شنوایی وی در حال حاضر فاقد مشکل است و به طور معمول، در این مرحله، به کار بیشتری نیاز ندارد. اگر نتیجه غربالگری شنوایی نوزادی غیرطبیعی باشد، باید تست های دقیق تر شنوایی در آینده (به طور معمول یک ماهگی و حداکثر تا سه ماهگی) از کودک به عمل آید تا اختلال شنوایی وی تایید شود. اگر اختلال شنوایی نوزاد تایید شد، درمان ها مطابق آنچه در بالا گفته شد، به اجرا در می آید. دکتر کوهی دانش آموخته رشته فوق تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی از دانشگاه استنفورد آمریکا آماده پذیرش نوزادان و نونهالان مشکوک به اختلالات ناشنوایی مادرزادی در کلینیک خود در تهران هستند.

منبع:

پادکست جناب آقای دکتر علی کوهی

healthychildren



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

 

بسياري از افرادي که دچار عفونت کرونا شده اند، گرفتگي گوش را در حين عفونت تجربه کرده اند. برخي افراد هم با وجودي که مدتي از پايان مرحله حاد کرونا در آنها مي گذرد همچنان از کاهش نسبي شنوايي (شبيه گرفتگي گوش) و وزوز گوش و حتي سرگيجه شکايت دارند.

 

آيا عفونت کرونا مي تواند باعث گرفتگي گوش شود؟

پاسخ اين سوال مثبت است. ويروس کرونا به لحاظ محل شروع عفونت و در موارد خفيف تا متوسط بسيار شبيه آنفلوانزا است. به عبارت ديگر، ويروس کرونا مي تواند به طور مستقيم ناحيه بالايي حلق که به آن حلق بيني گفته مي شود را عفوني کند.

ايجاد عفونت در اين ناحيه با التهاب و تورم بافت اين ناحيه توام است. عدم امکان تهويه گوش مياني به دليل انسداد کانال اتصالي گوش مياني و حلق بيني (کانال اُستاش) عامل اصلي ايجاد مشکل است. هواي محبوس در گوش مياني پس از مدتي جذب جريان خون مي شود و در گوش مياني حالت خلاء به وجود مي آيد.

اين حالت خلاء در گوش مياني باعث کاهش نسبي شنوايي مي شود، حالتي که بيشتر افراد آن را تحت عنوان گرفتگي گوش ابراز مي کنند. بنابراين همان طور که آنفلوانزا و سرماخوردگي مي توانند باعث ايجاد گرفتگي گوش شوند، ويروس کرونا هم مي تواند باعث گرفتگي گوش شود.

آيا کروناي مزمن با گرفتگي گوش يا سرگيجه و وزوز گوش همراه است؟

پاسخ اين سوال هم مثبت است. پيش از اين که به تشريح اين بخش پرداخته شود، در مورد کروناي مزمن توضيحي ارائه مي گردد.

تفاوت مهم ويروس کرونا با ويروس هاي عامل آنفلوانزا و سرماخوردگي اين است که احتمال آسيب زدن آن به ساير بافت هاي بدن و ايجاد علائمي که براي مدت طولاني در بدن مي ماند بيشتر است. به اين عوارض و علائم طولاني مدت ناشي از عفونت قبلي با ويروس کرونا، کروناي مزمن گفته مي شود.

اگرچه اطلاعات مربوط به کرونا به طور مداوم در حال تغيير و به روز رساني است اما اطلاعات موجود نشان مي دهد درصد قابل توجهي از مبتلايان به کرونا در آينده با علائم گوش دست و پنجه نرم مي کنند. به عبارت ديگر کروناي مزمن با گرفتگي گوش (کاهش نسبي شنوايي)، وزوز گوش و سرگيجه همراه است.

با توجه به اين که مطالعات اختصاصي در اين مورد هنوز به پايان نرسيده است نمي توان گفت که آيا عفونت کرونا عامل اصلي ايجاد چنين علائمي است يا فقط يک همراهي آماري بين کرونا و علائم گوش يا حفظ تعادل مطرح است.

چنين به نظر مي رسد که ويروس کرونا هم از راه عفونت مستقيم گوش داخلي، هم از راه پاسخ تشديد يافته سيستم ايمني بدن به ويروس، هم از راه ايجاد لخته هاي خون در رگ هاي تغذيه کننده گوش داخلي توان آسيب زدن به گوش داخلي را دارد. براي يافتن اين پاسخ بايد منتظر نتايج تحقيقات پزشکي بمانيم. جهت مشاوره بيشتر با دکتر کوهي از طريق لينک ارتباطي موجود در سايت اقدام نماييد.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

سرگیجه یکی از علائم بسیار ناراحت کننده است. در بیماری منییر، سرگیجه به صورت حملات سرگیجه کیفیت زندگی بیمار را مختل می کند. این بیماری که بیشتر بانوان میانسال را درگیر می کند، می تواند با علائم دیگری همچون افت شنوایی، احساس پری یا فشار در گوش مبتلا و وزوز گوش همراه باشد. علل متعددی می توانند در بروز این بیماری سهیم باشند. زمینه ژنتیکی، عوفنت های ویروسی، ننوشیدن زیاد مایعات به ویژه آب، استعمال دخانیات از جمله قلیان و عوامل مربوط به دستگاه ایمنی بدن نقش زیادی در بروز این بیماری گوش داخلی ممکن است ایفا کنند. بیماری منییر با تحت تاثیر قرار دادن گوش داخلی باعث اختلال در حس تعادل می شود و بیماری مستقر می گردد. اگر کسی به علائم بالا دچار است باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند. پزشک معالج علاوه بر معاینه ممکن است برخی از تست ها را برای بیمار درخواست نماید. شنوایی سنجی هم یکی از آزمون هایی است که برای تشخیص بیماری منییر اهمیت زیادی دارد. تست های تعادلی بسیار متنوعی وجود دارند که می توانند وضعیت کارکرد گوش داخلی را به ما نشان دهند. از آن جایی که بیماری در برخی از نقاط مغزی مانند ساقه مغز و مخچه هم ممکن است با همین علائم همراه باشد، پزشک برای رد کردن این بیماری ها اقدام می کند. برای این منظور، ممکن است پزشک برخی از انواع تصویربرداری پزشکی مانند ام آر آی درخواست نماید. برای درمان بیماری منییر ابتدا باید روی اصلاح شیوه زندگی بیمار تمرکز نمود. افزایش مصرف آب و نوشیدن مایعات فراوان قدم نخست است. این کار به همراه کاهش مصرف نمک تا حدود زیادی از دفعات بروز علائم بیماری منییر و شدت آنها می کاهد. همچنین ترک سیگار و عدم استفاده از قلیان بسیار مفید است. با کاهش فشار هوا مثلا در فصل پاییز هم احتمال وخیم شدن علائم بیماری منییر وجود دارد. درمان دارویی بیماری منییر بسیار متنوع ممکن است باشد. داروهای تجویزی به علائم هر بیمار و شرایط سلامتی هر فرد بستگی دارد. گاهی ممکن است برای کنترل علائم بیماری منییر یک جراحی روی گوش داخلی لازم شود. دکتر علی کوهی دانش آموخته رشته فوق تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی از دانشگاه استنفورد آمریکا آماده پذیرش بیماران مشکوک به بیماری منییر در مطب خود در تهران هستند.

 منبع:

از پادکست دکتر علی کوهی از اینستاگرا م



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

 

گوش مياني هر فرد، وظيفه انتقال امواج صوتي از پرده گوش تا دريچه بيضي در روي حلزون شنوايي را بر عهده دارد. در يکي از ظريف ترين ساختارهاي مکانيکي بدن، سه استخوان بسيار ظريف در گوش مياني قرار دارند. اين سه استخوانچه به گونه اي به هم وصل هستند، که لرزش پرده گوش به دنبال دريافت امواج صوتي را به صورت انرژي حرکتي به دريچه بيضي منتقل مي کنند. اگر به هر دليلي اين استخوانچه هاي آسيب ببينند و توانايي حرکت را از دست بدهند، روي قدرت شنوايي فرد تاثير منفي مي گذارد. عوامل متعددي مي توانند باعث آسيب استخوان هاي ظريف موجود در گوش مياني شوند. عفونت گوش مياني به خصوص اگر به طور عودکننده و مکرر اتفاق بيفتد، شايع ترين علت آسيب به استخوانچه ها محسوب مي شود. پارگي پرده گوش، کلستئاتوم، ضربه هاي نافذ و غيرنافذ، تومورها و هر عاملي که به گوش مياني آسيب بزند مي تواند باعث اختلال در کارکرد مجموعه استخوانچه هاي گوش مياني شود. براي ترميم آسيب وارده به گوش مياني انجام يک عمل جراحي توصيه مي شود که اوسيکولوپلاستي نام دارد. اوسيکول واژه لاتين است که معناي آن استخوانچه است و پلاستي به معني ترميم است. اوسيکولوپلاستي به عمل جراحي در ناحيه گوش مياني گفته مي شود که هدف آن ترميم استخوانچه هاي موجود در گوش مياني و برگرداندن کارکرد اين مجموعه به بهترين حد ممکن است. براي انجام اوسيکولوپلاستي روش هاي متعددي وجود دارد. انتخاب روش انجام عمل جراحي به آسيب وارده به استحوانچه ها و ساير اجزاي گوش بستگي دارد. گاهي امکان استفاده از استخوانچه هاي آسيب ديده وجود دارد. به عنوان نمونه، با تراشيدن نقاط آسيب ديده کوچک مي توان همچنان استخوان هاي ريز گوش را حفظ کرد و دوباره آنها را در جاي مناسب خود کار گذاشت. اما گاهي استخوان هاي ظريف موجود در گوش مياني چنان آسيب ديده اند که امکان استفاده از آنها وجود ندارد. در اين حالت از پروتزها به جاي استخوانچه هاي خود بيمار استفاده مي شود. پروتزها در طرح ها و از جنس هاي مختلف توليد مي شوند. پروتزهايي که از جنس تيتانيوم هستند، با بهترين نتايج و کمترين عوارض همراه بوده اند و به همين دليل امروزه بيشتر از پروتزهاي تيتانيومي استفاده مي شود. بر اساس اين که کدام استخوانچه هاي ريز در گوش مياني قابل استفاده نيستند، ممکن است از طرح هاي مختلف پروتز براي هر بيمار استفاده شود. به هر حال، اين عمل جراحي به لحاظ عوارض و مشکلات پس از عمل جراحي جزو جراحي هاي سبک محسوب مي شود. ممکن است پزشک جراح از بيمار بخواهد که پس از عمل جراحي تا سه چهار هفته از کار سنگين، از فعاليت هايي که با ضربه به سر ممکن است همراه باشد مانند برخي ورزش ها، از سفر هوايي و از وارد شدن آب به گوش پرهيز نمايد. اگرچه نتيجه عمل جراحي اوسيکولوپلاستي به لحاظ افزايش قدرت شنوايي در بيشتر موارد بسيار خوب است اما نبايد انتظار داشت که همه افراد تحت عمل جراحي به همان قدرت شنوايي پيش از آسيب گوش مياني دست مي يابند. دکتر کوهي متخصص جراحي گوش و حلق و بيني از دانشگاه استنفورد آمريکا آماده پذيرش بيماران نيازمند به جراحي اوسيکولوپلاستي در تهران هستند.

 

منبع:

پادکست جناب آقاي دکتر کوهي

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

تومورها دو نوع دارند: سرطانی که به آنها بدخیم هم گفته می شود و غیرسرطانی که به آنها خوش خیم می گویند. آکوستیک نورینوما یک تومور خوش خیم و غیرسرطانی است که از سلول های شوان روی رشته عصبی تعادلی (وستبولار) ناشی می شود. این بیماری نام های دیگری هم دارد: شوانوم وستیبولار، آکوستیک نوروما و تومور سلول شوان. این بیماری در بیشتر مواقع فاقد علامت است اما به تدریج با افزایش اندازه تومور ممکن است با کاهش قدرت شنوایی، وزوز گوش، احساس عدم تعادل، سرگیجه و بی حسی صورت یا فلج عضلات صورت همراه باشد. علت بروز آکوستیک نورینوما این است که یک ژن موجود روی کروموزوم شماره 22 دچار اختلال کارکرد می شود. در حالت سلامتی، کارکرد طبیعی این ژن باعث تولید پروتئینی می شود که تکثیر سلول های شوان را کنترل می کند. اختلال در کارکرد این ژن باعث بروز آکوستیک نورینوما می شود. تاکنون عوامل خطرزای خاصی برای این بیماری مشخص نشده است مگر بیماری نوروفیبروماتوز نوع دو. نوروفیبروماتوز نوع دو یک بیماری ارثی به شمار می رود. در حدود 5 درصد از افراد مبتلا به آکوستیک نورینوما به نوروفیبروماتوز نوع دو مبتلا هستند. این افراد به طور معمول، در هر دو طرف، هم راست، هم چپ، به آکوستیک نورینوما مبتلا می شوند. اگرچه تومور آکوستیک نورینوما به سایز نقاط بدن منتشر نمی شود اما ممکن است با افزایش سایز به عوارض متعددی منجر شود. گاهی این عوارض دائمی هستند و برطرف نمی شوند. فقدان دائمی حس شنوایی، وزوز گوش، مشکلات حفظ تعادل، بی حسی صورت یا فلج عضلات صورت در لیست عوارض این بیماری قرار دارند.

در صورت شک به آکوستیک نورینوما باید به پزشک مراجعه کرد. شنوایی سنجی و تصویربرداری پزشکی از ارکان تشخیص این بیماری محسوب می شوند. اما آر آی روش برگزیده برای رویت حتی تومورهای کوچک آکوستیک نورینوما به شمار می رود. در صورتی که امکان ام آر آی وجود نداشته باشد، سی تی اسکن روش مناسبی محسوب می شود اما دقت ام آر آی را در تشخیص تومورهای ریز ندارد. روش درمان تومور به عوامل متعددی بستگی دارد. شرایط بیمار و وضعیت تومور در تصمیم گیری و انتخاب نوع درمان تاثیر فراوانی دارد. عمل جراحی و خارج ساختن تومور یکی از روش های درمانی به شمار می رود. انواع رادیوتراپی مانند رادیوسرجری استریوتاکتیک از دیگر روش های درمانی هستند. در برخی موارد، می توان فقط تومور را پایش کرد و در صورت افزایش اندازه تومور، درمان را آغاز کرد.

 دکتر کوهی متخصص گوش و حلق و بینی

طراحی لوگو سایت پزشکی

 

 

 

منبع:

mayoclinic

nhs 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

اگر پوسته ريزي روي گوش مشاهده شود، آيا به اگزماي گوش شک مي کنيم؟ اگر کودکي زياد گوش خود را مي خاراند آيا با شک به اگزماي گوش او را نزد پزشک مي بريم؟

 

شايع ترين مشکلي که براي پوست گوش به وجود مي آيد، اگزماي گوش است. اگزما (eczema) واژه اي است که به التهاب مزمن پوست به طور معمول ناشي از آلرژي اطلاق مي شود. در ادامه اين مقاله بيشتر به اگزماي گوش پرداخته شده و در پايان به برخي از ساير مشکلات پوستي گوش اشاره شده است.

 

 

اگزماي پوست چيست؟

پوست گوش به خصوص لاله گوش و پوستي که درون مجراي گوش را پوشش مي دهد ممکن است دچار اگزما شود. البته مشخص است که پوست همه جاي بدن ممکن است به اگزما دچار شود و گوش هم مانند بقيه بخش ها در معرض اگزما قرار دارد.

اگر روي پوست گوش قرمزي مشاهده مي شود، يکي از تشخيص ها اگزما است. اگر اين قرمزي گاهي با پوسته پوسته شدن همراه است احتمال تشخيص اگزماي گوش باز هم بيشتر مي شود.

شبه اگزماي گوش چيست؟

به طور معمول يک عامل باعث تحريک و آغاز اگزماي پوست مي شود. اگر علائم اگزما بدون هر گونه عامل تحريک کننده پيش بيايد به آن شبه اگزماي گوش گفته مي شود.

کساني که پوست چرب و ملتهبي دارند (سِبورئيک) يا کساني که به پسوزياريس (يک بيماري پوستي همراه با قرمزي و پوسته ريزي) مبتلا هستند بيشتر از ديگران ممکن است به شبه اگزماي گوش دچار شوند.

درماتيت تماسي يا اگزماي تماسي گوش را بيشتر بشناسيم

برخي افراد با تماس يک جسم يا يک ماده با گوش همين علائم اگزما را تجربه مي کنند. به عنوان نمونه پاشيده شدن اسپري هاي فرم دهنده به مو ممکن است در برخي افراد باعث آغاز علائم اگزما باشد. به اين موارد اگزماي تماسي اطلاق مي شود.

انواع صابون و شامپو و زيورآلات ممکن است باعث آغاز درماتيت تماسي گوش شوند.

علائم اگزماي گوش

براي آشنايي بيشتر با علائم اگزماي گوش، برخي از آنها در زير نام برده شده است:

?        خشکي و پوسته ريزي لاله گوش يا پوست داخل مجراي گوش

?        قرمزي پوست گوش

?        تورم در اين ناحيه

?        خارش

?        ترشحات بدون چرک يا خون از گوش

علائم اگزماي گوش مانند علائم بسياري از بيماري ها ممکن است از خفيف تا شديد متغير باشد. اگر خارش حاصله از اگزماي گوش شديد باشد بايد از خاراندن گوش اجتناب کرد زيرا ممکن است باعث عوارض جدي شود.

از عوارض جدي گوش در صورت خارش شديد مي توان به عفونت گوش خارجي، افزايش التهاب و احتمال ترک و خونريزي از پوست و تغيير قوام پوست به شکل شبيه چرم اشاره کرد.

تشخيص اگزماي گوش

اگر قرمزي يا پوسته پوسته شدن در ناحيه گوش وجود دارد بايد به اگزماي گوش شک کرد. پزشک  جراحي گوش بهترين فردي است که مي تواند در اين زمينه کمک نمايد.

پزشک از روي شرح حال، معاينه دقيق و گاهي نتايج تست هايي که درخواست مي کند، مي تواند به طور قطعي به تشخيص اگزماي گوش برسد.

درمان اگزماي گوش

پزشک معالج بر پايه علائم و شدت آنها، درمان مناسب را تجويز مي کند. درمان اگزماي گوش ممکن است شامل قطره گوش (در صورت درگيري پوست داخل مجراي گوش)، کرم موضعي که شايد حاوي کورتون باشد، يا داروي خوراکي يا تزريقي براي کاهش آلرژي و التهاب پوستي باشد.

دکتر علي کوهي

طراحي سايت پزشکي

 



:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

جابه جايي مايع گوش

گوش داخلي از دو بخش شنوايي و تعادلي تشکيل شده است. اين بخش ها شامل يک سري حفرات و دهليزهايي هستند که با اسامي مختلف نامگذاري شده اند. به عنوان نمونه، حلزون گوش مسئول شنوايي و کانال هاي نيم دايره اي مسئول شناخت وضعيت و حفظ تعادل هستند.

درون اين ساختارها که در گوش داخلي قرار دارند، پر از مايع است. نام اين مايع اِندولنف است. در حقيقت، جا به جايي مايع اندولنف درون سيستم هاي تعادلي ( دستگاه وستيبولار) در گوش داخلي، سيگنال هاي عصبي لازم را به مغز مي فرستد. مغز بر اساس اين سيگنال ها و ساير سيگنال هاي عصبي از ساير نقاط بدن مانند عضلات و مفاصل از وضعيت کنوني بدن و سر مطلع مي شود.

 

حس تعادل چگونه حفظ مي شود؟

در اواسط قرن نوزدهم ميلادي با آزمايش هايي که روي کبوتر انجام شد، نقش کانال هاي نيم دايره اي موجود در گوش داخلي در حفظ تعادل مشخص گشت. وقتي کانال هاي نيم دايره اي در گوش داخلي يک کبوتر مختل مي شد، سر کبوتر به همان سمت حرکت هايي عجيب انجام مي داد.

به عبارت ديگر مشخص شد که کانال نيم دايره اي سيگنال هاي عصبي به مغز مي فرستد که به حفظ تعادل سر و بدن مي انجامد.

پيشرفت تحقيقات نشان داد درون هر يک از ساختارهاي کانال هاي نيم دايره اي و همچنين کانال هاي پاييني آنها که اوتريکل و ساکول نام دارند، سلول هاي ظريف حسي قرار دارند. نوک اين سلول هاي موهايي قرار دارند که با تغيير جهت آنها، روند ارسال پيام هاي عصبي دچار تغيير مي شود.

همچنين براي افزايش دقت اين سيستم روي محل تجمع سلول هاي حسي داراي مو را يک غشاي محتوي کريستال هاي ظريف به نام غشاي اتوليتيک فرا گرفته است. هر گونه جا به جايي اين مايعات در گوش داخلي باعث تغيير حالت موهاي موجود در نوک سلول هاي حسي مي شود و بدين ترتيب مغز از حرکات بدن و وضعيت آن مطلع مي شود.

اگر بخواهيم دقيق تر اين سيستم را مورد ارزيابي قرار دهيم بايد بگوييم:

? کانال هاي نيم دايره اي مسئول حس شتاب زاويه اي بدن و سر هستند

? اوتريکل و ساکول مسئول شناخت و ارسال سيگنال هاي عصبي مرتبط با شتاب خطي حرکت سر و بدن هستند

 

اگر سيستم تعادلي آسيب ببيند چه اتفاقي مي افتد؟

سيستم تعادلي هر طرف از بدن به طور هماهنگ با طرف ديگر کار مي کند. وقتي سر فرد به سمت چپ خم مي شود، ميزان ارسال پيام عصبي از گوش داخلي سمت چپ کم مي شود وارسال پيام عصبي از دستگاه تعادلي سمت راست غالب مي شود.

بدين معنا که سيستم هاي تعادلي گوش هاي چپ و راست بدن طوري کار مي کنند که ميزان کل پيام هاي ارسالي به مغز به يک اندازه باشد. اگر سيستم تعادلي يک طرف لطمه ببيند و هيچ پيامي به مغز نفرستد، گوش طرف مقابل که سالم است مدام به مغز پيام مي فرستد. ميزان اين پيام ارسالي دو برابر حالت طبيعي است و مغز اين پيام رو چنين تعبير مي کند که سر در حال گردش است و فرد احساس سرگيجه مي کند.



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

به فضایی از گوش که در پشت پرده گوش قرار دارد، گوش میانی گفته می شود. گوش میانی در حس شنیداری افراد نقش مهمی ایفا می کند.

ساختار گوش میانی

در گوش میانی سه استخوان ظریف قرار دارند که ارتعاشات فیزیکی ناشی از اصوات را از پرده گوش یا همان پرده صماخ می گیرند و به گوش داخلی منتقل می نمایند.

هر گونه مشکل در گوش میانی می تواند روی شنوایی تاثیر بگذارد.

گوش میانی از راه یک مجرا به نام کانال اُستاش با حلق در ارتباط است. این مجرا سه کار انجام می دهد:

  1. تهویه هوای موجود در گوش میانی
  2. تخلیه ترشحات گوش میانی به سمت حلق
  3. محافظت از گوش میانی در مقابل ورود عوامل بیماریزا

 اگر این کانال استاش به هر دلیل مثلا به دلیل آلرژی یا سرماخوردگی از داخل حلق مسدود شود، چه اتفاقی می افتد؟ هوای داخل گوش میانی به طور کامل جذب خون می شود. سپس، حالت مکش یا خلاء موجود در این فضا، باعث تجمع مایع در گوش میانی می گردد.

این مایع در ابتدا استریل است و باکتری یا ویروسی در آن نیست. اگر به هر ترتیب، باکتری یا ویروسی موفق شوند به محل تجمع این ترشحات راه یابند، در آنجا تکثیر شوند و استقرار یابند، عفونت گوش میانی اتفاق می افتد.

عفونت گوش میانی چیست؟

بنابراین به هرگونه استقرار عوامل عفونی به خصوص باکتری در پشت پرده گوش، عفونت گوش میانی گفته می شود.

علائم عفونت گوش میانی

با توجه به آنچه در بالا گفته شد، علائم عفونت گوش میانی به طور معمول، شامل موارد زیر می شود:

  • گوش درد
  • مشکلات شنوایی یا همان گرفتگی گوش
  • ترشح مایع از گوش

علائم بالا در صورت بروز عفونت گوش میانی در بزرگسالان تظاهر می یابد. اگر عفونت گوش میانی در کودکان رخ دهد علائم زیر را به طور شایع شاهد خواهیم بود:

  • اختلال در خواب
  • گریه کردن زیاد
  • بی تابی
  • تب
  • سردرد
  • کاهش اشتها

آیا لوزه سوم در کودکان با بروز بیشتر عفونت گوش همراه است؟

در بسیاری از کودکان لوزه ها بزرگ می شوند. لوزه سوم که در انگلیسی به آن آدنویید (adnoid) می گویند در بالای حلق و پشت بینی قرار دارد. سوراخی که کانال استاش از راه آن گوش میانی را به حلق متصل می کند در نزدیکی آن وجود دارد. اگر آدنویید یا همان لوزه سوم بزرگ شود، با انسداد لوله استاش زمینه را برای عفونت گوش میانی فراهم می کند.

پیشگیری از عفونت گوش میانی

برای جلوگیری از ابتلا به عفونت گوش میانی باید نکات زیر را رعایت کرد:

  • پرهیز از کشیدن سیگار یا قلیان یا قرارگیری در معرض دود دست دوم آنها
  • جلوگیری از سرما خوردن تا حد امکان
  • بالا نگه داشتن نوزاد یا نونهال در زمان تغذیه با شیشه شیر

درمان عفونت گوش میانی

به طور کلی، درمان عفونت گوش میانی شامل دو بخش است:

  • تسکین درد که برای این منظور داروهای خوراکی ممکن است تجویز شود
  • آنتی بیوتیک ها شاید یکی از بخش های مهم رفع عفونت از گوش میانی باشند. تجویز زودهنگام آنتی بیوتیک در نونهالان زیر شش ماه سن باید در اسرع وقت آغاز شود.

 



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

 

سرمازدگي لاله گوش در بين ايجاد اين عارضه در ساير اعضاي بدن بسيار بيشتر اتفاق مي افتد. علت شيوع بيشتر سرمازدگي گوش اين است که يکي از خارجي ترين اعضاي بدن محسوب مي شود.

سرمازدگي لاله گوش چيست؟

وقتي لاله گوش بدون محافظت کافي براي مدت مديد در معرض هواي سرد در حد انجماد قرار مي گيرد، سرمازدگي لاله گوش رخ مي دهد. در اين حالت سرما به بافت لاله گوش آسيب وارد مي سازد.

ميزان آسيب ناشي از سرمازدگي لاله گوش به دو عامل بستگي دارد:

?         پايين بودن دما

?         مدت قرار گرفتن در معرض دماي پايين

سرماي زياد براي مدت طولاني مي تواند به طور مستقيم به بافت لاله گوش آسيب بزند و تعدادي از سلول هاي بدن را از بين ببرد. اين نابودي سلول ها به دليل انجماد به وجود مي آيد.

اما آسيب ناشي از سرمازدگي به انجماد ختم نمي شود. به دليل سرما و در نتيجه، تنگ شدن رگ هايي که خونرساني بافت هاي مجاور را انجام مي دهند، آسيب بيشتر به ساير سلول ها وارد مي شود.

همچنين در اين شرايط احتمال ايجاد لخته در رگ ها و کاهش بيشتر خونرساني هم وجود دارد.

چه عواملي خطر سرمازدگي لاله گوش را بيشتر مي سازند؟

بجز دماي پايين و مدت بيشتر قرار گرفتن در معرض دماي پايين، شرايط پزشکي و محيطي ديگري هم هستند که خطر سرمازدگي را بيشتر مي کنند. بيماري هاي کاهش دهنده جريان خون لاله گوش از اين دسته محسوب مي شوند. ديابت، آترواسکلروز (گرفتگي شريان ها)، اسپاسم رگ ها ناشي از استعمال دخانيات و سفت بودن يک لباس روي پوست گردن مانند کراوات مي تواند در افزايش خطر سرمازدگي موثر باشد.

همچنين خيس شدن لاله گوش يا تماس داشتن با فلز خطر و شدت سرمازدگي را افزايش مي دهند.

علائم سرمازدگي لاله گوش

با آغاز سرمازدگي لاله گوش علائم اوليه تظاهر پيدا مي کنند. سرد شدن شديد پوست لاله گوش و حس گزگز و مورمور اولين علائم سرمازدگي خفيف به شمار مي روند. در صورت پيشرفت سرمازدگي، پوست لاله گوش حس لامسه را از دست مي دهد. سپس تغيير رنگ پوست رخ مي دهد. پوست ممکن است به رنگ قرمز، سفيد، کبود يا خاکستري مايل به زرد در آيد. در نهايت، تغيير قوام پوست، غيرانعطاف پذير شدن لاله گوش و ظهور تاول ها نشان مي دهند سرمازدگي شديد رخ داده است.

تشخيص و درمان سرمازدگي لاله گوش

پزشک جراح گوش و حلق و بيني از روي شرح حال و معاينه تشخيص سرمازدگي را مطرح مي کند.

درمان سرمازدگي از گرم کردن دوباره گوش آغاز مي شود. تجويز مسکن هاي خوراکي براي کاهش درد کمک کننده است. بايد با پوشش استريل از پوست آسيب ديده لاله گوش حفاظت کرد. پس از گذشت يک يا دو ماه بافت هاي مرده مشخص مي شوند و لازم است آنها را جدا و خارج کرد. آنتي بيوتيک خوراکي، مراقبت از زخم و گاهي جراحي هم لازم مي شود.

 

برای درمان بیماری های مربوط به گوش به دکتر علی کوهی فوق تخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

 



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 


 

جنینی یکی از دوران بسیار حساس رشد و نمو هر انسان است. در این دوره سلول هایی که مانند اجزای اولیه هر انسان هستند شروع به تکثیر کرده، به تدریج اعضای گوناگون بدن را شکل می دهند. اگر در هر یک از مراحل تکثیر سلول ها یا تشکیل اعضای بدن یک ایراد کوچک رخ دهد به طور معمول در نوزاد متولد شده یا همان سال های ابتدای کودکی خود را به صورت یک عارضه چشمگیر نمایش می دهد.
کیست برانکیال هم یکی از همین عوارض است که به دلیل یک ناهنجاری در دوره جنینی شکل می گیرد و در این نوشتار بیشتر با آن آشنا می شوید:کیست برانکیال چیست؟علائم کیست برانکیالدرمان کیست برانکیال
 کیست برانکیال چیست و چگونه تشکیل می شود؟
زمانی که کودک در رحم مادر در حال رشد است و دوران جنینی خود را سپری می کند، صورت و گردن به تدریج از 5 بلوک ساختاری اولیه شکل می گیرند. نام این بلوک های اولیه قوسهای برانکیال (branchial arches) است.
به طور طبیعی هر یک از این قوسها با یک شیار یا شکاف از قوس مجاور جدا شده است.  در حالت عادی، با رشد قوس ها و شکل گرفتن صورت و گردن این شیارها رفع می گردند و صورت و گردن به اعضای به هم پیوسته تبدیل می شوند. اگر به هر دلیل این شکاف ها باقی بمانند و فضای خالی (سینوس) را به وجود آورند که رو به بیرون یا گاهی داخل باز می شود، به آن سینوس شکاف برانکیال یا به طور خلاصه سینوس برانکیال گفته می شود. در بیشتر مواقع مقداری مایع در سینوس ها تجمع می یابد. با تجمع مایع درون سینوس، به آن کیست برانکیال یا کیست شکاف برانکیال گفته می شود. علائم کیست برانکیال
وقتی سینوس برانکیال به بیرون بدن دهان باز کرده است، به طور معمول به راحتی پس از تولد نوزاد مشاهده می شود. سینوس برانکیال در بیشتر موارد علامتی ندارد و قوام و حجم مایع ترشحی آن در نوزادان گوناگون، بسیار متفاوت است.
اگر درون شکاف از یک مایع پر شود و به گونه ای دهانه شکاف بسته شود، کیست برانکیال تشکیل می شود. کیست برانکیال گاهی در کودکی تشخیص داده نمی شود و در بزرگسالی خودنمایی می کند.
کیست برانکیال به طور معمول به صورت یک توده بدون علامت در هر جایی از گردن، از فک پایینی تا بالای استخوان ترقوه، در سمت راست یا چپ گردن ممکن است لمس شود. گاهی مایع موجود درون کیست عفونی شده و کیست که تا آن زمان هیچ علامتی نداشت، به یک توده دردناک و متورم تبدیل می شود.درمان کیست برانکیال

یک عمل جراحی توسط  جراح گوش ، روش درمانی مناسب برای کیست برانکیال به شمار می رود. دکتر علی کوهی از پزشکان فوق تخصص در زمینه گوش در تهران  به شمار می روند. جهت دریافت مشاوره به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه نمایید.
 
Ref
 
 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

شاید با شنیدن عبارت عفونت گوش تصویر کودکی که در حال گریه است و دستش را روی گوشش گرفته است، در ذهن مجسم شود. اما حقیقت این است که عفونت گوش فقط در کودکان و نوجوانان اتفاق نمی افتد و همه افراد در هر سن را ممکن است درگیر کند.

هر وقت کسی دچار گوش درد می شود شاید نخستین تشخیصی که برای او مطرح می شود عفونت گوش باشد. در این نوشتار درباره عفونت گوش اطلاعات مفیدی با شما در میان گذاشته می شود.

 

عفونت گوش چیست؟

شاید بدانید که عفونت گوش انواع مختلفی دارد. عفونت گوش میانی که با اصطلاح لاتین یعنی اوتیت حاد میانی (Acute otitis media) هم خوانده می شود، نوعی عفونت است که بخش میانی گوش را درگیر می کند.

عفونت گوش میانی سروزی یا عفونت گوش میانی ترشح دار نوع دیگری از عفونت گوش به شمار می رود که گوش میانی را درگیر می کند. در این حالت ابتدا مقداری مایع پشت پرده گوش تجمع می یابد، بدون این که فرد تب یا درد داشته باشد. سپس این ترشحات عفونی می شوند.

ایجاد عفونت در کانال گوش خارجی با نام گوش شناگران هم شناخته می شود. به طور معمول در این عفونت گوش میانی درگیر نیست. عفونت گوش خارجی بیشتر با خارش و درد در ناحیه بیرونی گوش همراه است.

علل عفونت گوش

گوش مکن است با عوامل متعددی عفونی شود. دو عاملی که بیشتر از سایر موارد شایع هستند، به شرح زیر هستند:

1-      باکتری های مختلفی می توانند باعث عفونت گوش شوند. استرپتوکوک پنومونیه و همفیلوس آنفلوانزا دو نوع بسیار شایع مولد عفونت گوش میانی محسوب می شوند.

2-      ویروس های زیادی هستند که توانایی عفونی کردن گوش را دارند. ویروس های عامل سرماخوردگی و آنفلوانزا مهمترین ویروس های ایجاد کننده عفونت گوش به شمار می روند.

 

با علائم عفونت گوش آشنا شویم

شاید عفونت گوش یکی از معدود بیماری هایی باشد که بیشتر مردم می توانند علائم آن را حدس بزنند. در زیر علائم عفونت گوش نام برده شده اند:

●        تب (به طور معمول این تب شدید است و احتمال زیادی وجود دارد که به بیش از 39 درجه سانتیگراد برسد)

●        گوش درد

●        بی حالی یا تحریک پذیری و پرخاشگری

●        مالیدن یا دست زدن بیش از حد به گوش (این حالت بیشتر در خردسالان باید مدنظر قرار گیرد)

●        اختلال خواب

اگر هر یک از علائم بالا یا مشکلات شنوایی در فردی وجود دارد باید به سرعت به پزشک دارای فوق تخصص جراحی گوش و حلق و بینی مراجعه کند. دکتر علی کوهی از جراحان این رشته در تهران در خدمت شما هستند.

درمان عفونت گوش

پس از این که تشخیص عفونت گوش توسط پزشک تایید شد، درمان مناسب تجویز می شود. برای درمان عفونت گوش همیشه آنتی بیوتیک لازم نیست. پزشک معالج ممکن است در ابتدا فقط از فرد بخواهد علائم خود را پایش نماید و در صورت وخیم شدن علائم پس از دو سه روز آنتی بیوتیک مصرف کند. استراحت، و مصرف مسکن هم به بهبود سریع تر و کاهش درد بیمار کمک می کند.

Ref

 



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

 

وقتی جایی از بدن زخم می شود به طور طبیعی رد زخم بر جای می ماند. اما واکنش بدن بعضی افراد،  به زخم، به نوعی است که باعث ایجاد مقداری گوشت اضافی در ناحیه زخم  می گردد. در علم پزشکی اصطلاحا  به گوشت اضافی پدید آمده در محل بهبود زخم، کلوئید (keloid) گفته می شود.

کلوئید گوش یکی از پر چالش ترین کلوئیدهای سطح بدن از لحاظ درمانی به خصوص جراحی پلاستیک به شمار می رود. در این نوشتار برای علاقمندان به این مبحث در مورد کلوئید گوش توضیحاتی ارائه شده است.

 

کلوئید گوش چیست؟

ترمیم زخم به طور عادی شامل سه مرحله است:

1-      مرحله التهابی که در آن سلول ها و سایر مواد التهاب زا محل زخم را از مواد خارجی عاری کرده و برای مرحله بعد آماده می سازند

2-      مرحله تکثیر سلول ها که در آن سلول های بافت زیر پوست (در صورت لزوم) و پوست تکثیر پیدا می کنند و ترمیم انجام می شود

3-      مرحله بازسازی (remodeling) که ممکن است ماه ها به طول انجامد. در این مرحله که به آن بلوغ ترمیم هم گفته شده است، بخش های اضافی تولید شده هنگام ترمیم اصلاح می شود.

عدم تعادل بین مرحله تکثیر و مرحله بازسازی ممکن است با ایجاد گوشت اضافی فراتر از حدود رد زخم یا همان کلوئید همراه باشد. کلوئید در ناحیه گوش همیشه مشکلاتی را در راه درمان ایجاد می کند.

کلوئید گوش در چه کسانی بیشتر دیده می شود؟

همه افراد از هر نژادی ممکن است به کلوئید گوش دچار شوند. چنین به نظر می رسد که افرادی که پوست تیره تر دارند بیشتر در معرض احتمال ایجاد کلوئید از جمله کلوئید گوش هستند.

همچنین زنان باردار و نوجوانان در سنین بلوغ بیشتر ممکن است در محل زخم با کلوئید روبه رو شوند.

علت کلوئید گوش

کسانی که زمینه ژنتیک لازم برای ایجاد کلوئید دارند در صورت زخم یا تحریک شدید پوست در ناحیه گوش ممکن است به کلوئید گوش گرفتار شوند.

علائم کلوئید گوش چیست؟

کلوئید گوش به صورت یک توده با قوام گوشتی می باشد  که رشد زیادی داشته و به نواحی فراتر از محل ترمیم زخم گسترش می یابد. کلوئید گوش به طور معمول کمی سفت تر از نقاط طبیعی بدن است و با وجود گذشت ماه ها اصلا کوچک نمی شود. انتظار نداریم کلوئید گوش علامت دیگری داشته باشد اگرچه در برخی موارد افراد از درد و خارش کلوئید شکایت دارند.

در صورت بروز این علائم باید به پزشک جراحی گوش و حلق و بینی مراجعه کرد. دکتر علی کوهی یکی از جراحان فوق تخصص گوش  در تهران در خدمت شما هستند.

درمان کلوئید گوش

 

روش های درمانی بسیار متنوعی برای رهایی از کلوئید گوش وجود دارد. در بیشتر موارد باید از دو یا چند روش درمانی برای درمان این عارضه استفاده کرد. برخی از روش های درمانی کلوئید گوش عبارتند از:

●        تزریق کورتون داخل ضایعه

●        جراحی

●        درمان با پوشش های فشاری

●        رادیوتراپی (پرتودرمانی)

●        درمان با لیزر

●        جراحی با استفاده از کرایو (کرایوسرجری)

●        درمان با داروهای سرکوبگر ایمنی

Ref

ncbi

 

 



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

کاشت حلزون گوش، تعبیه یک وسیله الکترونیکی در گوش است که تا حدی شنوایی را بازیابی می کند. این دستگاه می تواند برای افرادی که در اثر آسیب گوش داخلی دچار کاهش شنوایی شدید شده اند و سمعک دیگر برای آن ها کارایی ندارد گزینه مناسبی باشد. بر خلاف سمعک که صدا را تقویت می‌کند، در جراحی کاشت حلزون گوش ، این پروتز بخش‌های آسیب‌دیده گوش را دور میزند تا سیگنال‌های صوتی را به عصب شنوایی برساند.

 

در پروسه کاشت حلزون از پردازنده صوتی که در پشت گوش قرار می گیرد استفاده می شود. این پردازنده سیگنال های صوتی را دریافت و آنها را به گیرنده ای که در زیر پوست پشت گوش کاشته شده ارسال می کند. گیرنده سیگنال ها را به الکترودهای کاشته شده در گوش داخلی (حلزون شنوایی) ارسال می نماید.

سیگنال ها عصب شنوایی را تحریک کرده و سپس آنها را به سمت مغز هدایت می کنند و در نهایت مغز این سیگنال ها را به عنوان صدا تفسیر می کند. اگرچه این صداها دقیقاً مانند شنوایی طبیعی نخواهد بود.

برای یادگیری تفسیر سیگنال های دریافت شده از کاشت حلزون به زمان و آموزش نیاز است. در طول یک سال استفاده از دستگاه، اکثر افراد با کاشت حلزون گوش در درک گفتار، پیشرفت قابل توجهی به دست می آورند. در ادامه نکاتمهم قبل از کاشت حلزون گوش را بررسی کرده ایم.

برای مطالعه ادامه متن به وب سایت دکتر علی کوهی فوق تخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

 

 


:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

کاشت حلزون گوش، تعبيه يک وسيله الکترونيکي  در گوش است که تا حدي شنوايي را بازيابي مي کند. اين دستگاه مي تواند براي افرادي که در اثر آسيب گوش داخلي دچار کاهش شنوايي شديد شده اند و سمعک ديگر براي آن ها کارايي ندارد گزينه مناسبي باشد. بر خلاف سمعک که صدا را تقويت مي‌کند، در جراحي  کاشت حلزون گوش ، اين پروتز بخش‌هاي آسيب‌ديده گوش را دور ميزند تا سيگنال‌هاي صوتي را به عصب شنوايي برساند.

در پروسه  کاشت حلزون از پردازنده صوتي که در پشت گوش قرار مي گيرد استفاده مي شود. اين پردازنده سيگنال هاي صوتي را دريافت و آنها را به گيرنده اي که در زير پوست پشت گوش کاشته شده ارسال مي کند. گيرنده سيگنال ها را به الکترودهاي کاشته شده در گوش داخلي (حلزون شنوايي) ارسال مي نمايد.

سيگنال ها عصب شنوايي را تحريک کرده و سپس آنها را به سمت مغز هدايت مي کنند و در نهايت مغز اين سيگنال ها را به عنوان صدا تفسير مي کند. اگرچه اين صداها دقيقاً مانند شنوايي طبيعي نخواهد بود.

براي يادگيري تفسير سيگنال هاي دريافت شده از کاشت حلزون به زمان و آموزش نياز است. در طول يک سال استفاده از دستگاه، اکثر افراد با کاشت حلزون گوش در درک گفتار، پيشرفت قابل توجهي به دست مي آورند. در ادامه نکاتمهم قبل از کاشت حلزون گوش را بررسي کرده ايم.

 

براي مطالعه ادامه متن به وبسايت دکتر علي کوهي فوق تخصص گوش حلق و بيني مراجعه کنيد.

 


:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

گوش شناگر (swimmer’s ear) عفونتی است در مجرای گوش بیرونی که پرده گوش تا قسمت بیرونی سر را در بر می‌گیرد. این عفونت اغلب توسط آبی ایجاد می‌شود که بعد از شنا در گوش باقی می‌ماند و محیط مرطوبی را ایجاد می‌کند که به رشد باکتری‌ها کمک می‌کند.

فرو کردن انگشت، گوش‌پاک‌کن، یا اشیاء دیگر در گوش نیز با آسیب زدن به لایه نازک پوست داخلی که مجرای گوش را پوشش می‌دهد، می‌تواند منجر به بیماری گوش شناگر شود.

گوش شناگر، آماس و تورم گوش خارجی (otitis externa) نیز نامیده می‌شود. رایج‌ترین علت این عفونت، باکتری‌هایی است که به پوست داخل مجرای گوش هجوم می‌برند. گوش شناگر را معمولا می‌توان با قطره گوش درمان کرد. درمان سریع می‌تواند به پیشگیری از عوارض و عفونت‌های جدی‌تر کمک کند.

 

برای مطالعه ادامه متن به وبسایت دکتر علی کوهی مراجعه کنید.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

پارگي پرده گوش ميتواند خيلي ناگهاني زندگي شما را تحت الشعاع قرار دهد. براي مثال عفونت گوش مياني يا از دست دادن شنوايي از جمله عواقب اين مسئله خواهد بود. البته که شرايط متنوعي چون باروتروما، صداهاي بلند يا انفجار، ورود اشياء به گوش و ... ميتواند شرايط بروز آن را فراهم آورد؛ اما اگر شما نيز دچار اين مشکل شده ايد، نگران نباشيد. درمان هاي موثري براي رفع اين مسئله وجود دارند که در ادامه با آنها آشنا خواهيم شد.

علاوه بر آن ميتوانيد با تماس با دکتر کوهي، متخصص گوش، حلق و بيني سريعا اين امر را برطرف سازيد.

ولي در ابتدا، چه عاملي باعث بروز اين مشکل ميشود؟

علت پارگي پرده گوش چيست؟

چرا مراقبت از پرده گوش مهم است؟

عواقب پارگي پرده گوش چيست؟

درمان پارگي پرده گوش چگونه است؟

علت پارگي پرده گوش چيست؟

lmru_rupture_of_the_eardrum-how_is_it_treated2.jpg

دردهاي شديد و ناگهاني در گوش يا گوش دردهاي مستمري که به يکباره از رفع ميشوند، اغلب همگي نشانه هاي اين مشکل اند. با اين حال، برخي اين علائم را تجربه نميکنند. اگر با علل پديدار شدن آن آشنا شويم، قطعا از بروز علائم نيز در امان خواهيم بود.

عفونت گوش مياني

عموما عفونت گوش مياني منجر به انباشت نوعي مايع در گوش مياني شما خواهد شد. انباشت بيش از حد اين مايع و فشار آن روي پرده گوش، يکي از علل پارگي پرده گوش است.

باروتروما

هنگامي که فشار هواي موجود در گوش مياني با فشار هوا در محيط اطرافتان متعادل نباشد، به پرده گوش فشار وارد ميشود. حال اگر فشار به بيشترين مقدار خود برسد، پرده گوش آسيب خواهد ديد. سفرهاي هوايي، غواصي يا ايربگ هاي ماشين ها ميتوانند علل ايجاد باروتروما باشند.

اصوات بلند (ضربه صوتي)

در موارد نادر، صداهاي بلندي چون انفجار و شليک گلوله ميتوانند باعث پديدار شدن اين مشکل باشند.

ورود اشياء به داخل گوش

چه کوچک و چه بزرگ، ورود هر شيء خارجي به گوش احتمال بروز اين امر را بالا ميبرد. گوش پاک کن، سنجاق مو و ... از جمله اين وسايل اند.

ضربه شديد به سر

جراحات سنگيني چون شکستگي قاعده جمجمه عامل آسيب هاي متفاوتي به گوش مياني و داخلي مثل پاره شدن پرده گوش خواهد بود.

حال که با دلايل بروز اين مشکل آشنا شديم، بهتر است ببينيم کارکرد پرده گوش چيست و چرا بايد از آن مراقبت کنيم؟

چرا مراقبت از پرده گوش مهم است؟

پارگي پرده گوش به شدت زندگي روزمره ما را تحت تاثير قرار خواهد داد؛ زيرا اين عضو از بدن دو وظيفه مهم دارد:

1.     شنوايي: زماني که امواج صوتي به پرده گوش برخورد ميکنند، اين عضو مرتعش ميشود. ارتعاش پرده گوش اولين مرحله در تبديل امواج صوتي به تکانه هاي عصبي توسط ساختارهاي داخلي گوش و سپس شنوايي است.

2.     محافظت: مسئوليت مهم ديگر پرده گوش محافظت از گوش مياني از ورود آب، باکتري يا هر نوع ماده خارجي است.

عواقب پارگي پرده گوش چيست؟

u21l_rupture_of_the_eardrum-how_is_it_treated3.jpg

در پي اين اتفاق، مشکلات بسياري گريبان گير زندگي روزمره شما خواهند شد. به خصوص اگر پس از 3 تا 6 ماه از وقوع آن، خود درمان نشود. براي مثال:

ناشنوايي

ناشنوايي يکي از عوارض موقت اين اتفاق است؛ يعني پس از بهبود پارگي ناشنوايي نيز از بين خواهد رفت. البته مواردي چون اندازه و محل پارگي درجه نشنيدن را مشخص خواهد کرد.

عفونت گوش مياني

پارگي پرده گوش به باکتري ها اجازه ورود به داخل گوش را ميدهد. حال اگر اين پارگي بهبود پيدا نکند، در موارد نادر عفونت هاي متفاوتي ميتواند افراد را به خود درگير کند. بروز اين امر نيز به معناي تخليه مداوم عفونت و- در نهايت- کاهش شنوايي است.

کيست گوش مياني

اگرچه اين عارضه نيز به ندرت اتفاق مي افتد، اما باز هم شناخت آن خالي از لطف نيست. اين کيست شامل سلول هاي پوستي و ديگر موارد موجود در گوش است که در گوش مياني ايجاد ميشود که در درازمدت نتيجه اي جز پاره شدن پرده گوش نخواهد داشت.

درمان پارگي پرده گوش چگونه است؟

hrvq_rupture_of_the_eardrum-how_is_it_treated4.jpg

به صورت کلي، درمان خاصي براي رفع اين مشکل پيشنهاد نميشود، زيرا در اکثر مواقع پرده هاي گوش طي 3 بعد از وقوع اين امر بهبود پيدا ميکنند. با اين حال، بنا به تشخيص پزشک معالج داروهايي چون آنتي بيوتيک براي جلوگيري از بروز عفونت يا درمان آن تجويز خواهد شد.

جراحي نيز ديگر گزينه براي درمان است. اين نوع جراحي ها عموما سرپايي بوده و طي آن جراح تکه اي از بافت بدن خود بيمار را به پرده گوش متصل ميکند تا روند درمان هرچه بهتر پيش گرفته شود. البته زماني جراحي به عنوان تنها گزينه درمان اتخاذ ميشود که ابعاد پارگي بسيار بزرگ باشد يا لبه هاي پرده گوش را درگير کرده باشد.

اگر شما نيز از پارگي پرده گوش رنج ميبريد و به دنبال موثرترين راه درمان هستيد، همين امروز با دکتر کوهي، فوق تخصص گوش حلق و بيني در ونک، توانير، خيابان وليعصر، ساختمان پزشکان دي تماس حاصل فرماييد. دانش بسيار، تجربه بالا، استفاده از کارآمدترين روش هاي درمان و پيشرفته ترين تجهيزات رمز بهبودي هر چه سريعتر بيماران ما است.

منبع:

webmd

mayoclinic

دکتر مهندس

 



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

 

تومور پاراپانگليوما يک تومور نادر با رشد آهسته است که تقريبا به فئوکروموسيتوما (يک تومور نادر و غيرسرطاني است که يکي از غدد فوق کليوي را درگير ميکند) شباهت دارد. درست مانند فئوکروموسيتوما، منشاء اين تومور دستگاه عصبي سمپاتيک يا پاراسمپاتيک است و به علت تعدد هورمون هاي کاتکول آمين تشخيص داده ميشود. درواقع حضور بيش از حد اين هورمون ها علت پديدار آمدن علائم اين تومور است.

اگر متاسفانه به اين تومور مبتلا شده ايد و به دنبال يک درمان موثر هستيد، با ما در ادامه اين مطلب همراه باشيد. علاوه بر آن، ميتوانيد با تماس با دکتر کوهي، متخصص گوش، حلق و بيني مشکل خود را مطرح و براي درمان آن هر چه سريعتر اقدام فرماييد.

علائم اين تومور چيست؟

درمان تومور پاراگانگليوما به چه صورت است؟

علت ابتلا به اين تومور چيست؟

 

 

علائم اين تومور چيست؟

بروز علائم در همه افراد يکسان نيست و اين مسئله زماني جالب ميشود که همه بيماران علائم را نشان نميدهند! با اين حال رايج ترين نشانه هاي اين تومور عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • ضربان قلب سريع
  • تعريق
  • سردرد
  • لرزش

پس از مراجعه به پزشک، براي تشخيص هر چه دقيقتر آزمايش هايي نظير آزمايش ادرار و خون انجام خواهد گرفت تا سطح هورمون هاي شما تست شود.

البته در برخي از مواقع عکس برداري هايي چون MRI، CT scan و PET نيز ممکن است صورت بگيرد. نتايج اين تصويربرداري ها نشان ميدهد که تومور پاراگانگليوما در کجا واقع شده، چه ابعادي دارد و آيا در بدن گسترش يافته است يا خير.

درمان تومور پاراگانگليوما به چه صورت است؟

درمان اين تومور تخصص پزشکان مختلفي چون اختلالات هورموني، گوش حلق و بيني و متخصصان تومورهاي عصبي و غدد درون ريز را نياز خواهيد داشت. با اين وجود، با مرسوم ترين روش هاي درمان در ادامه آشنا خواهيم شد:

  • دارودرماني: با توجه به تشخيص پزشک، داروهايي براي کنترل علائمي چون فشار خون بالا تجويز خواهد شد.
  • صبر و مشاهده: در برخي از موارد سرعت رشد تومور بسيار کند است. طبق نظر دکتر در اين شرايط بهتر است تا درماني براي آن صورت نگيرد و صرفا به صورت منظم فعاليت تومور تحت نظر باشد.
  • جراحي: پس از تشخيص ابتلا به اين تومور، متناسب با سطح آن و شرايط شما جراحي گزينه اي براي برداشتن تومور و بهبودي بيمار خواهد بود.
  • پرتودرماني: اين درمان نيز براي پيشگيري از پيش روي تومور انجام ميشود. طي پرتودرماني، علائم از بين خواهند رفت.

علت ابتلا به اين تومور چيست؟

تومور پاراگانگليوما معمولا يک تومور خوش خيم است ولي در موراد نادر ميتواند سرطاني شود و در سرتاسر بدن فرد بيمار گسترش يابد. احتمال بروزشان در هر سني وجود دارد اما بزرگسالان بين 30 تا 50 سال بيشتر در معرض اين بيماري هستند. طبق مطالعات علت خاصي براي اين بيماري مشاهده نشده است، اما ژنتيک بي تاثير نيست.

اين تومور ميتواند توسط ژنتيک به نسل بعدي منتقل شود، اما اين يک امر هميشگي نيست. همچنين لازم به ذکر است در صورتي که اينگونه باشد، احتمال بروز ديگر بيماري هاي ژنتيکي چون نوروفيبروماتوز نوع 1 نيز وجود خواهد داشت.

اگر متاسفانه به تومور پاراگانگليوما مبتلا شده ايد، ميتوانيد همين الان با دکتر کوهي بهترين فوق تخصص جراحي گوش حلق و بيني در تهران تماس حاصل کنيد. آدرس مطب: ونک، توانير، خيابان وليعصر، ساختمان پزشکان دي

mayoclinic

pheopara

cancer



:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

 

کاشت حلزون متشکل از چندین قطعه است که درواقع، کارکرد همزمان آنها حس شنوایی را به دنبال خواهد داشت. این قطعات با دور زدن حلزون گوش ناکارآمد، صدا را به صورت مستقیم به اعصاب شنوایی میرساند. ولی آیا همه چیز به اینجا ختم میشود؟ پاسخ این سوال با بررسی و شناخت فناوری به کار رفته در کاشت حلزون به دست خواهد آمد. با ما همراه باشید تا با آن بیشتر آشنا شویم.

 

سیستم و فناوری به کار رفته در کاشت حلزون به چه صورت است؟

امروزه سه سیستم کاشت حلزون دارای تائیدیه از سمت سازمان غذا و داروی آمریکا اند و مورد استفاده قرار میگیرند (Clarion، Nucleus و MED-EL). بین باقی آنها نیز رقابت سختی برای گرفتن مجوز در جریان است. این رقابت داغ، بهبود و پیشرفت تکنولوژی حال حاضر این پروتز را در پی داشته است؛ زیرا تولیدکنندگان نمونه های در دسترس میبایست برای در صدر ماندن فناوری جدیدی را عرضه کنند.

البته که این رقابت همیشه خوب نیست. دلیل آن نیز نحوه بازاریابی تولیدکنندگان این سیستم ها است که قدرت انتخاب را برای بیماران و کاندیداهای کاشت حلزون سخت میسازد. با اطلاعاتی که هر کدام از تولیدکنندگان در اختیار شما قرار میدهند، روند تصمیم گیری دشوارتر میگردد. هدف از بیان فناوری به کار رفته در کاشت حلزون نیز همین امر است. اینکه بتوانید با نحوه کارکرد این دستگاه آشنا شوید و آزادانه تر این عمل را برگزینید.

 

ساختار و مکانیسم کاشت حلزون

در افراد شنوا عملکرد بدین گونه است: سلول های موی حسی که داخل حلزون گوش واقع شده اند، وظیفه انتقال ارتعاشات صدا به سیگنال های عصبی را بر عهده دارند. سیگنال ها از اعصاب حلزون عبور میکنند تا به کورتکس (قشر) شنوایی برسند. در صورت بروز خطا در این سلول ها، حلزون گوش مصنوعی با استفاده از فناوری به خصوصی توسط الکترودها جای آنها را پر میکند. در واقع، این دستگاه با تحریک الکتریکی رشته های عصبی این امر را ممکن میسازد.

حلزون ها متشکل از دو بخش می باشند؛ قطعات بیرونی (که مانند سمعک هستند) و درونی (که طی یک عمل جراحی در استخوان تمپورال کار گذاشته میشوند).

قطعات بیرونی شامل سه بخش میشوند؛ میکروفون (برای جمع آوری صداها)، پردازنده صدا (برای ارزیابی و تبدیل آنها به کدهای دیجیتال) و یک کویل مغناطیسی که سیگنال های رمزگذاری شده را توسط یک ارتباط رادیویی از طریق پوست به قطعات داخلی ارسال میکند.

فناوری به کار رفته در کاشت حلزون، در قطعات داخلی نیز به همین شکل پیچیده و مرتبط به یکدیگر است. بخش داخلی دارای یک گیرنده است که مسئولیت تحریک اعصاب را بر عهده دارد. این گیرنده داده ها را دریافت و رمزگشایی میکند. پس از آن، آنها را به الکترود آرایه میرساند. در مرحله بعد، مسئولیت بر دوش یک حامل سیلیکونی منعطف است که چندین الکترود دارد. رشته های عصبی حلزون گوش که طی جراحی در اسکالا تیمپانی کار گذاشته میشوند، توسط الکترود آرایه ها تحریک میشوند. حرکت رشته های عصبی ارسال ارتعاشات به سوی مغز را به همراه دارد که در نهایت، مغز این ارتعاشات را به عنوان صدا تفسیر میکند.

حال که با فناوری این عمل آشنا شدیم، تفاوت سه سیستم عنوان شده در بالا چیست؟

 

تفاوت سیستم های مختلف کاشت حلزون

سه سیستم عنوان شده در بسیاری از ویژگی ها مشابه هستند. برای مثال، هر سه آنها تحریک چند کاناله را فراهم می آورند. همانطور که عنوان شد، فناوری به کار رفته در کاشت حلزون از طریق تحریک رشته های عصبی توسط الکترود آرایه ها است. الکترود آرایه ها در هر سه سیستم مختلف کاشت حلزون، دارای الکترود آرایه های چند تماسی اند که در اسکالا تیمپانی کار گذاشته میشود. اگر چه تعداد تماس ها (الکترودها) و روش تنظیم این تماس ها در هر سیستم متفاوت از دیگری است؛ اما همه آنها به جای اینکه یک کاناله باشند، چند کاناله هستند.

شباهت بعدی، تکنولوژی دورسنجی (telemetry) به کار رفته در هر سه آنها است. این تکنولوژی برای نظارت بر یکپارچگی الکترودهای موجود در حلزون گوش پس از جراحی به کار میرود. احتمال بروز خطا در الکترودهای کار گذاشته شده همواره وجود دارد. به همین علت، وجود این تکنولوژی بسیر حائز اهمیت است.

علاوه بر شباهت ها، تفاوت هایی نیز وجود دارند. در واقع، این تفاوت ها باعث متمایز شدن این سیستم ها از یکدیگر میشود. به همین علت، داشتن یک دانش کافی در رابطه با نحوه عملکرد این سیستم ها و فناوری به کار رفته در کاشت حلزون، روند انتخاب و تصمیم گیری شما را ساده تر میکنند. البته درباره این امر و تفاوت های این سه سیستم حتما با یک متخصص نیز مشورت کنید. برای این کار میتوانید با دکتر علی کوهی، بهترین فوق تخصص گوش و جراحی قاعده جمجمه در تهران تماس داشته باشید تا یک کاشت حلزون موفقیت آمیز را تجربه نمایید.

 

گزارشات حاکی از آن  است كه در سال 2012 حدود 324200 نفر در سراسر جهان از دستگاه كاشت حلزون استفاده کرده اند. امروزه با پیشرفت بیشتر فناوری ایمپلنت گوش، این تعداد به طور پیوسته در حال افزایش است. از آنجا که افراد زیادی از این فناوری استفاده می کنند، مهم است که با کاشت حلزون و نحوه کار کاشت حلزون آشنا باشید. 

برای این عمل حتما به بهترین جراحان کاشت حلزون مراجعه کنید:

konstantinos chaidas

دکتر علی کوهی فوق تخصص گوش، حلق و بینی

منابع

asha

advancedbionics

intechopen

 

 

 


:: برچسب‌ها: دکتر کوهی , دکتر علی کوهی , بهترین متخصص گوش , دکتر کوهی فوق تخصص گوش , ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

اکوستیک نورینوما- که نام صحیحتر ان شوانوم دهلیزی (شوانامای وستیبولار) است- یک تومور خوش خیم غیرسرطانی است. این تومور رشد آهسته ای دارد و روی عصب تعادلی که از گوش داخلی تا مغز شما کشیده شده است، ایجاد میشود.

این رشته های عصبی رابطه مستقیمی با تعادل و قدرت شنوایی شما دارند. از این رو، درصورتی که این رشته ها تحت فشار قرار بگیرند، تضعیف حس شنوایی، وزوز کردن گوش و عدم تعادل برای شما به وجود خواهد آمد.

این بیماری در سلول های شوان ایجاد می شود و با رشد تومور الیاف عصبی تحت فشار قرار می گیرند. در موارد نادر نیز سرعت رشد آن سریع خواهد بود که در این شرایط، تومور تا اندازه ای بزرگ میشود که مغز را تحت فشار قرار دهد و اعمال حیاتی آن را مختل نماید.

شما عزیزان میتوانید برای برطرف کردن این مشکل با دکتر کوهی، متخصص گوش حلق و بینی تماس گرفته و از درمان های موثر آن مطلع گردید.

نشانه های این بیماری

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

علت ایجاد اکوستیک نورینوما چیست؟

درمان اکوستیک نورینوما چگونه است؟

نشانه های این بیماری

2.jpg

رشد اکوستیک نورینوما عموما نامحسوس است و علائم و نشانه های آن ممکن است تا سال ها نمایان نگردد. با این حال، اغلب کم شدن شنوایی و مختل شدن تعادل فرد، از نشانه های رشد این تومور خواهد بود. دیگر مسائلی چون فشار روی اعصاب کناری کنترل کننده حرکات و حس صورت، عروق خونی یا ساختارهای مغزی که نزدیک به این تومور قرار دارند، از جمله موارد شایع گزارش شده میباشند. البته لازم به ذکر است با رشد تومور، علائم و نشانه های شدیدتر و قابل توجهی نیز نمایان میگردند که ممکن است فرد به فرد متفاوت باشد.

با این حال، نشانه ها و علائم رایج این بیماری عبارتند از:

·       از دست دادن شنوایی که عموما روندی آهسته دارد (روند تضعیف این حس در درصد کمی از بیماران نیز به صورت ناگهانی است) و بعضا تنها در یک گوش رخ میدهد یا یک گوش بیشتر از دیگری درگیر آن میشود.

·       وزوز کردن گوش درگیر شده

·       از دست دادن تعادل

·       سرگیجه

·       بی حسی در صورت؛ البته در موارد بسیار نادر، این بی حسی در برخی از بیماران به گونه ای پیش میرود که دیگر قادر به حرکت این عضلات نخواهند بود.

همانطور که عنوان شد، اکوستیک نورینوما یک تومور خوش خیم است؛ اما این تومور در تعداد اندکی از بیماران به قدری بزرگ میشود که با تحت فشار قرار دادن ساقه مغز، زندگی فرد را در تهدید بسیار جدی قرار میدهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

3.jpg

پیشگیری بهتر از درمان است. از این رو، به محض مشاهده هر گونه اختلال در تعادل، تضعیف حس شنوایی در یک گوش یا وزوز کردن آن، سریعا به پزشک مراجعه نمایید. تشخیص زودهنگام از رشد بیش از اندازه این تومور جلوگیری میکند. رشدی که ممکن است عواقب خطرناکی را برای شما به همراه داشته باشد و زندگی شما را تحت الشعاع قرار دهد.

معالجه اکوستیک نورینوما

درمان این بیماری کاملا وابسته به نوع و البته اندازه تومور است. به طوری که رفتار درمانی زمانی که سایز تومور کوچک باشد، در مقایسه با سایز بزرگ آن با هم تفاوت دارند. به عنوان مثال بعد از تایید حضور تومور و سایز کوچک آن پزشک تصمیم می گیرد یا آن را با عمل جراحی به صورت کامل بردارد یا پرتو درمانی را در جهت عدم رشد آن به کار گیرد. حتی در مواردی ممکن است تنها صبر کرد تا توانایی رشد این تومور بررسی شود. بعضا این تومور رشدی ندارد و نیاز به درمانی هم نیست.

علت ایجاد اکوستیک نورینوما چیست؟

4.jpgیافته ها نشان داده که علت این بیماری، سوءعملکرد ژن در کروموزوم 22 باشد. در حالت عادی، این ژن با تولید یک نوع پروتئین، عاملی در سرکوب تومورها است که رشد سلول های شوانی که اعصاب را میپوشانند نیز کنترل میکند.

با این حال، علم امروز هنوز نمیتواند علت سوءعملکرد این ژن را مشخص نماید. به همین علت، علت واضح و مشخصی برای بروز اکوستیک نورینوما در افراد یافت نشده است.

البته باید بدانید که نوروفیبروماتوز نوع 2، یکی از اختلال های نادر است که به دلیل وجود آن، تومورهایی روی اعصاب تعادلی که در دو طرف سر شما قرار گرفته اند، ایجاد میشود. این ژن ناسالم نیز به دلیل وراثت این اختلال منتقل میگردد.

درمان اکوستیک نورینوما چگونه است؟

دو درمان استاندارد برای مهار این بیماری به کار گفته میشود؛ پرتودرمانی که تا 90 درصد از رشد تومور در بدن بیمار جلوگیری میکند (بخصوص در تومورهای کوچک) و دیگری، جراحی که طی آن این ضایعه از بدن بیمار برداشته میشود. انتخاب بین این دو حالت، کاملا وابسته به شرایط بیمار، سطح درگیری بدن با تومور و صلاحدید پزشک است. برای مثال، محل قرارگیری تومور، اندازه آن و علائمی که بیمار از خود نشان میدهد در حین انتخاب روش درمان کاملا موثر خواهد بود.

با این حال، در ابتدا تومور مورد بررسی قرار میگیرد. درصورتی که هنوز کوچک است، میتوان از درمان های ساده استفاده کرد؛ اما اگر رشد بی رویه تومور آغاز شد و مغز بیمار تحت فشار قرار گرفت، درمان های عنوان شده در بالا به وی پیشنهاد خواهد شد.

برخی از بیماران با این رویه مخالفند و ترجیحشان، جراحی در همان ابتدای تشخیص اکوستیک نورینوما است. برخی دیگر نیز ممکن است تا زمانی که خطرات جدی وخطرناکی تهدیدشان نکرده، تصمیم به جراحی نگیرند. اگر شما نیز متاسفانه با این عارضه درگیر هستید و نمیدانید کدام یک از درمان های پیشنهاد شده برای شما بهتر است، حتما با دکتر کوهی، فوق تخصص گوش و جراحی قاعده جمجمه در خ ولیعصر، روبروی بیمارستان دی ساختمان پزشکان دی تماس حاصل فرمائید تا علاوه بر اینکه با عواقب و تاثیرات هر نوع درمان آشنا شوید، بهترین و مناسب ترین را در بین این دو انتخاب نمایید.

Dr Thomas Stark

منبع:

mayoclinic

 

 


:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی
با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.جهت حذف این مطلب وارد مدیریت وب خود شوید و از قسمت ویرایش مطالب قبلی ،مطلبی با عنوان به وبلاگ خود خوش امدید را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...

:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 0 0 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد