نوشته شده توسط : دکتر کوهی

کاشت حلزون گوش، تعبیه یک وسیله الکترونیکی در گوش است که تا حدی شنوایی را بازیابی می کند. این دستگاه می تواند برای افرادی که در اثر آسیب گوش داخلی دچار کاهش شنوایی شدید شده اند و سمعک دیگر برای آن ها کارایی ندارد گزینه مناسبی باشد. بر خلاف سمعک که صدا را تقویت می‌کند، در جراحی کاشت حلزون گوش ، این پروتز بخش‌های آسیب‌دیده گوش را دور میزند تا سیگنال‌های صوتی را به عصب شنوایی برساند.

 

در پروسه کاشت حلزون از پردازنده صوتی که در پشت گوش قرار می گیرد استفاده می شود. این پردازنده سیگنال های صوتی را دریافت و آنها را به گیرنده ای که در زیر پوست پشت گوش کاشته شده ارسال می کند. گیرنده سیگنال ها را به الکترودهای کاشته شده در گوش داخلی (حلزون شنوایی) ارسال می نماید.

سیگنال ها عصب شنوایی را تحریک کرده و سپس آنها را به سمت مغز هدایت می کنند و در نهایت مغز این سیگنال ها را به عنوان صدا تفسیر می کند. اگرچه این صداها دقیقاً مانند شنوایی طبیعی نخواهد بود.

برای یادگیری تفسیر سیگنال های دریافت شده از کاشت حلزون به زمان و آموزش نیاز است. در طول یک سال استفاده از دستگاه، اکثر افراد با کاشت حلزون گوش در درک گفتار، پیشرفت قابل توجهی به دست می آورند. در ادامه نکاتمهم قبل از کاشت حلزون گوش را بررسی کرده ایم.

برای مطالعه ادامه متن به وب سایت دکتر علی کوهی فوق تخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

 

 


:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

کاشت حلزون گوش، تعبيه يک وسيله الکترونيکي  در گوش است که تا حدي شنوايي را بازيابي مي کند. اين دستگاه مي تواند براي افرادي که در اثر آسيب گوش داخلي دچار کاهش شنوايي شديد شده اند و سمعک ديگر براي آن ها کارايي ندارد گزينه مناسبي باشد. بر خلاف سمعک که صدا را تقويت مي‌کند، در جراحي  کاشت حلزون گوش ، اين پروتز بخش‌هاي آسيب‌ديده گوش را دور ميزند تا سيگنال‌هاي صوتي را به عصب شنوايي برساند.

در پروسه  کاشت حلزون از پردازنده صوتي که در پشت گوش قرار مي گيرد استفاده مي شود. اين پردازنده سيگنال هاي صوتي را دريافت و آنها را به گيرنده اي که در زير پوست پشت گوش کاشته شده ارسال مي کند. گيرنده سيگنال ها را به الکترودهاي کاشته شده در گوش داخلي (حلزون شنوايي) ارسال مي نمايد.

سيگنال ها عصب شنوايي را تحريک کرده و سپس آنها را به سمت مغز هدايت مي کنند و در نهايت مغز اين سيگنال ها را به عنوان صدا تفسير مي کند. اگرچه اين صداها دقيقاً مانند شنوايي طبيعي نخواهد بود.

براي يادگيري تفسير سيگنال هاي دريافت شده از کاشت حلزون به زمان و آموزش نياز است. در طول يک سال استفاده از دستگاه، اکثر افراد با کاشت حلزون گوش در درک گفتار، پيشرفت قابل توجهي به دست مي آورند. در ادامه نکاتمهم قبل از کاشت حلزون گوش را بررسي کرده ايم.

 

براي مطالعه ادامه متن به وبسايت دکتر علي کوهي فوق تخصص گوش حلق و بيني مراجعه کنيد.

 


:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

گوش شناگر (swimmer’s ear) عفونتی است در مجرای گوش بیرونی که پرده گوش تا قسمت بیرونی سر را در بر می‌گیرد. این عفونت اغلب توسط آبی ایجاد می‌شود که بعد از شنا در گوش باقی می‌ماند و محیط مرطوبی را ایجاد می‌کند که به رشد باکتری‌ها کمک می‌کند.

فرو کردن انگشت، گوش‌پاک‌کن، یا اشیاء دیگر در گوش نیز با آسیب زدن به لایه نازک پوست داخلی که مجرای گوش را پوشش می‌دهد، می‌تواند منجر به بیماری گوش شناگر شود.

گوش شناگر، آماس و تورم گوش خارجی (otitis externa) نیز نامیده می‌شود. رایج‌ترین علت این عفونت، باکتری‌هایی است که به پوست داخل مجرای گوش هجوم می‌برند. گوش شناگر را معمولا می‌توان با قطره گوش درمان کرد. درمان سریع می‌تواند به پیشگیری از عوارض و عفونت‌های جدی‌تر کمک کند.

 

برای مطالعه ادامه متن به وبسایت دکتر علی کوهی مراجعه کنید.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

پارگي پرده گوش ميتواند خيلي ناگهاني زندگي شما را تحت الشعاع قرار دهد. براي مثال عفونت گوش مياني يا از دست دادن شنوايي از جمله عواقب اين مسئله خواهد بود. البته که شرايط متنوعي چون باروتروما، صداهاي بلند يا انفجار، ورود اشياء به گوش و ... ميتواند شرايط بروز آن را فراهم آورد؛ اما اگر شما نيز دچار اين مشکل شده ايد، نگران نباشيد. درمان هاي موثري براي رفع اين مسئله وجود دارند که در ادامه با آنها آشنا خواهيم شد.

علاوه بر آن ميتوانيد با تماس با دکتر کوهي، متخصص گوش، حلق و بيني سريعا اين امر را برطرف سازيد.

ولي در ابتدا، چه عاملي باعث بروز اين مشکل ميشود؟

علت پارگي پرده گوش چيست؟

چرا مراقبت از پرده گوش مهم است؟

عواقب پارگي پرده گوش چيست؟

درمان پارگي پرده گوش چگونه است؟

علت پارگي پرده گوش چيست؟

lmru_rupture_of_the_eardrum-how_is_it_treated2.jpg

دردهاي شديد و ناگهاني در گوش يا گوش دردهاي مستمري که به يکباره از رفع ميشوند، اغلب همگي نشانه هاي اين مشکل اند. با اين حال، برخي اين علائم را تجربه نميکنند. اگر با علل پديدار شدن آن آشنا شويم، قطعا از بروز علائم نيز در امان خواهيم بود.

عفونت گوش مياني

عموما عفونت گوش مياني منجر به انباشت نوعي مايع در گوش مياني شما خواهد شد. انباشت بيش از حد اين مايع و فشار آن روي پرده گوش، يکي از علل پارگي پرده گوش است.

باروتروما

هنگامي که فشار هواي موجود در گوش مياني با فشار هوا در محيط اطرافتان متعادل نباشد، به پرده گوش فشار وارد ميشود. حال اگر فشار به بيشترين مقدار خود برسد، پرده گوش آسيب خواهد ديد. سفرهاي هوايي، غواصي يا ايربگ هاي ماشين ها ميتوانند علل ايجاد باروتروما باشند.

اصوات بلند (ضربه صوتي)

در موارد نادر، صداهاي بلندي چون انفجار و شليک گلوله ميتوانند باعث پديدار شدن اين مشکل باشند.

ورود اشياء به داخل گوش

چه کوچک و چه بزرگ، ورود هر شيء خارجي به گوش احتمال بروز اين امر را بالا ميبرد. گوش پاک کن، سنجاق مو و ... از جمله اين وسايل اند.

ضربه شديد به سر

جراحات سنگيني چون شکستگي قاعده جمجمه عامل آسيب هاي متفاوتي به گوش مياني و داخلي مثل پاره شدن پرده گوش خواهد بود.

حال که با دلايل بروز اين مشکل آشنا شديم، بهتر است ببينيم کارکرد پرده گوش چيست و چرا بايد از آن مراقبت کنيم؟

چرا مراقبت از پرده گوش مهم است؟

پارگي پرده گوش به شدت زندگي روزمره ما را تحت تاثير قرار خواهد داد؛ زيرا اين عضو از بدن دو وظيفه مهم دارد:

1.     شنوايي: زماني که امواج صوتي به پرده گوش برخورد ميکنند، اين عضو مرتعش ميشود. ارتعاش پرده گوش اولين مرحله در تبديل امواج صوتي به تکانه هاي عصبي توسط ساختارهاي داخلي گوش و سپس شنوايي است.

2.     محافظت: مسئوليت مهم ديگر پرده گوش محافظت از گوش مياني از ورود آب، باکتري يا هر نوع ماده خارجي است.

عواقب پارگي پرده گوش چيست؟

u21l_rupture_of_the_eardrum-how_is_it_treated3.jpg

در پي اين اتفاق، مشکلات بسياري گريبان گير زندگي روزمره شما خواهند شد. به خصوص اگر پس از 3 تا 6 ماه از وقوع آن، خود درمان نشود. براي مثال:

ناشنوايي

ناشنوايي يکي از عوارض موقت اين اتفاق است؛ يعني پس از بهبود پارگي ناشنوايي نيز از بين خواهد رفت. البته مواردي چون اندازه و محل پارگي درجه نشنيدن را مشخص خواهد کرد.

عفونت گوش مياني

پارگي پرده گوش به باکتري ها اجازه ورود به داخل گوش را ميدهد. حال اگر اين پارگي بهبود پيدا نکند، در موارد نادر عفونت هاي متفاوتي ميتواند افراد را به خود درگير کند. بروز اين امر نيز به معناي تخليه مداوم عفونت و- در نهايت- کاهش شنوايي است.

کيست گوش مياني

اگرچه اين عارضه نيز به ندرت اتفاق مي افتد، اما باز هم شناخت آن خالي از لطف نيست. اين کيست شامل سلول هاي پوستي و ديگر موارد موجود در گوش است که در گوش مياني ايجاد ميشود که در درازمدت نتيجه اي جز پاره شدن پرده گوش نخواهد داشت.

درمان پارگي پرده گوش چگونه است؟

hrvq_rupture_of_the_eardrum-how_is_it_treated4.jpg

به صورت کلي، درمان خاصي براي رفع اين مشکل پيشنهاد نميشود، زيرا در اکثر مواقع پرده هاي گوش طي 3 بعد از وقوع اين امر بهبود پيدا ميکنند. با اين حال، بنا به تشخيص پزشک معالج داروهايي چون آنتي بيوتيک براي جلوگيري از بروز عفونت يا درمان آن تجويز خواهد شد.

جراحي نيز ديگر گزينه براي درمان است. اين نوع جراحي ها عموما سرپايي بوده و طي آن جراح تکه اي از بافت بدن خود بيمار را به پرده گوش متصل ميکند تا روند درمان هرچه بهتر پيش گرفته شود. البته زماني جراحي به عنوان تنها گزينه درمان اتخاذ ميشود که ابعاد پارگي بسيار بزرگ باشد يا لبه هاي پرده گوش را درگير کرده باشد.

اگر شما نيز از پارگي پرده گوش رنج ميبريد و به دنبال موثرترين راه درمان هستيد، همين امروز با دکتر کوهي، فوق تخصص گوش حلق و بيني در ونک، توانير، خيابان وليعصر، ساختمان پزشکان دي تماس حاصل فرماييد. دانش بسيار، تجربه بالا، استفاده از کارآمدترين روش هاي درمان و پيشرفته ترين تجهيزات رمز بهبودي هر چه سريعتر بيماران ما است.

منبع:

webmd

mayoclinic

دکتر مهندس

 



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

 

تومور پاراپانگليوما يک تومور نادر با رشد آهسته است که تقريبا به فئوکروموسيتوما (يک تومور نادر و غيرسرطاني است که يکي از غدد فوق کليوي را درگير ميکند) شباهت دارد. درست مانند فئوکروموسيتوما، منشاء اين تومور دستگاه عصبي سمپاتيک يا پاراسمپاتيک است و به علت تعدد هورمون هاي کاتکول آمين تشخيص داده ميشود. درواقع حضور بيش از حد اين هورمون ها علت پديدار آمدن علائم اين تومور است.

اگر متاسفانه به اين تومور مبتلا شده ايد و به دنبال يک درمان موثر هستيد، با ما در ادامه اين مطلب همراه باشيد. علاوه بر آن، ميتوانيد با تماس با دکتر کوهي، متخصص گوش، حلق و بيني مشکل خود را مطرح و براي درمان آن هر چه سريعتر اقدام فرماييد.

علائم اين تومور چيست؟

درمان تومور پاراگانگليوما به چه صورت است؟

علت ابتلا به اين تومور چيست؟

 

 

علائم اين تومور چيست؟

بروز علائم در همه افراد يکسان نيست و اين مسئله زماني جالب ميشود که همه بيماران علائم را نشان نميدهند! با اين حال رايج ترين نشانه هاي اين تومور عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • ضربان قلب سريع
  • تعريق
  • سردرد
  • لرزش

پس از مراجعه به پزشک، براي تشخيص هر چه دقيقتر آزمايش هايي نظير آزمايش ادرار و خون انجام خواهد گرفت تا سطح هورمون هاي شما تست شود.

البته در برخي از مواقع عکس برداري هايي چون MRI، CT scan و PET نيز ممکن است صورت بگيرد. نتايج اين تصويربرداري ها نشان ميدهد که تومور پاراگانگليوما در کجا واقع شده، چه ابعادي دارد و آيا در بدن گسترش يافته است يا خير.

درمان تومور پاراگانگليوما به چه صورت است؟

درمان اين تومور تخصص پزشکان مختلفي چون اختلالات هورموني، گوش حلق و بيني و متخصصان تومورهاي عصبي و غدد درون ريز را نياز خواهيد داشت. با اين وجود، با مرسوم ترين روش هاي درمان در ادامه آشنا خواهيم شد:

  • دارودرماني: با توجه به تشخيص پزشک، داروهايي براي کنترل علائمي چون فشار خون بالا تجويز خواهد شد.
  • صبر و مشاهده: در برخي از موارد سرعت رشد تومور بسيار کند است. طبق نظر دکتر در اين شرايط بهتر است تا درماني براي آن صورت نگيرد و صرفا به صورت منظم فعاليت تومور تحت نظر باشد.
  • جراحي: پس از تشخيص ابتلا به اين تومور، متناسب با سطح آن و شرايط شما جراحي گزينه اي براي برداشتن تومور و بهبودي بيمار خواهد بود.
  • پرتودرماني: اين درمان نيز براي پيشگيري از پيش روي تومور انجام ميشود. طي پرتودرماني، علائم از بين خواهند رفت.

علت ابتلا به اين تومور چيست؟

تومور پاراگانگليوما معمولا يک تومور خوش خيم است ولي در موراد نادر ميتواند سرطاني شود و در سرتاسر بدن فرد بيمار گسترش يابد. احتمال بروزشان در هر سني وجود دارد اما بزرگسالان بين 30 تا 50 سال بيشتر در معرض اين بيماري هستند. طبق مطالعات علت خاصي براي اين بيماري مشاهده نشده است، اما ژنتيک بي تاثير نيست.

اين تومور ميتواند توسط ژنتيک به نسل بعدي منتقل شود، اما اين يک امر هميشگي نيست. همچنين لازم به ذکر است در صورتي که اينگونه باشد، احتمال بروز ديگر بيماري هاي ژنتيکي چون نوروفيبروماتوز نوع 1 نيز وجود خواهد داشت.

اگر متاسفانه به تومور پاراگانگليوما مبتلا شده ايد، ميتوانيد همين الان با دکتر کوهي بهترين فوق تخصص جراحي گوش حلق و بيني در تهران تماس حاصل کنيد. آدرس مطب: ونک، توانير، خيابان وليعصر، ساختمان پزشکان دي

mayoclinic

pheopara

cancer



:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 فروردين 1400 | نظرات ()