نوشته شده توسط : دکتر کوهی

کاشت حلزون 

حس شنوایی تنها حسی است که می توان با کارگذاری یک عضو مصنوعی در بدن، آن را به دست آورد. کاشت حلزون گوش یا کارگذاری حلزون مصنوعی گوش راهی است که بسیاری از افراد می توانند با آن صداها را بشنوند. در این مقاله ببینیم کاشت حلزون چگونه باعث می شود فرد شنوایی خود را به دست بیاورد؟ دستگاه حلزون مصنوعی گوش شامل دو بخش است: یک بخش داخلی که طی عمل جراحی کاشت حلزون در ناحیه گوش داخلی کار گذاشته می شود؛ و دیگری بخش خارجی که چند هفته پس از پایان عمل جراحی کاشت حلزون روی سر گذاشته شده و روشن یا فعال می گردد. این دو جزء هر دو دارای بخش آهنربایی هستند. بخش آهنربایی داخلی زیر پوست جمجمه است و بخش آهنربایی خارجی از روی پوست، بر روی آن قرار می گیرد. بخش خارجی این دستگاه پیشرفته از میکروفون، پردازنده صدا و فرستنده تشکیل شده است. فرستنده خاصیت مغناطیسی دارد و از روی پوست به بخش آهنربایی قسمت داخلی دستگاه متصل می شود. میکروفون و پردازنده صدا با هم در یک محفظه کوچک قرار دارند. این محفظه در بسیاری از موارد همانند بخش پشت گوش سمعک ها طراحی و ساخته می شود. فرستنده دستگاه حلزون مصنوعی گوش جدا از آنها قرار دارد. یک سیم ظریف فرستنده را به محفظه کوچک حاوی میکروفون و پردازنده متصل می کند. میکروفون صداهای محیط را دریافت می کند و به پردازنده صدا تحویل می دهد. پردازنده آن را آنالیز می کند و به صورت امواج دیجیتال به فرستنده ارسال می کند. فرستنده، امواج دیجیتال را کدگذاری کرده و آن را به بخش داخلی دستگاه می فرستد. بخش داخلی حلزون مصنوعی گوش از گیرنده و الکترودهای گوش داخلی تشکیل شده است. گیرنده زیر پوست سر قرار دارد و امواج دیجیتال را از بخش خارجی دریافت می کند. گیرنده این امواج را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می نماید. سیگنال های الکتریکی از گیرنده به الکترود فرستاده می شوند. الکترودها در عمق گوش داخلی کار گذاشته شده اند. سیگنال های الکتریکی که به الکترودها می رسند، به طور مستقیم، عصب شنوایی را تحریک می کنند. در عصب شنوایی سیگنال های عصبی شکل می گیرد و به سمت مغز روانه می شود. منطقه مسوول حس شنوایی در مغز این سیگنال ها را به صورت صدا تعبیر و تفسیر می نماید. بدین ترتیب کاشت حلزون منجر به کسب حس شنوایی می شود. انتخاب درست بیمار برای کاشت حلزون و عمل جراحی کاشت حلزون بهتر است توسط پزشک فوق تخصص جراحی گوش و حلق و بینی به انجام برسد. دکتر علی کوهی دانش آموخته این رشته فوق تخصصی از دانشگاه استنفورد آمریکاست. بیماران دچار ناشنوایی می توانند برای مشورت یا اطلاعات بیشتر برای ویزیت از کلینیک ایشان در تهران وقت بگیرند.

 

منبع:

healthyhearing

 

 


:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

سمعک بهتر است یا کاشت حلزون

 

شاید همه پیش از این هم درباره سمعک چیزهایی شنیده باشند و بدانند اما ممکن است برخی از افراد برای نخستین بار باشد که درباره کاشت دستگاه حلزون گوش مطالبی می خوانند. دستگاه حلزون گوش، یک دستگاه پیچیده و پیشرفته پزشکی است که از دو بخش داخل بدن و خارج بدن تشکیل شده است. بخش داخل بدن دستگاه حلزون طی یک عمل جراحی در ناحیه گوش داخلی و بخشی از آن زیر پوست سر کار گذاشته می شود. بخش خارجی دستگاه حلزون گوش حدود چهار تا شش هفته بعد از عمل کاشت حلزون برای بیمار فعال و تنظیم می شود. بخش خارجی دستگاه حلزون گوش، امواج صوتی را با میکروفون موجود در آن، ثبت می کند، پردازش می نماید و در نهایت، توسط یک فرستنده، برای گیرنده کار گذاشته شده در زیر پوست ارسال می کند. گیرنده، امواج صوتی را به صورت سیگنال الکتریکی و از راه یک یا دو الکترود به رشته های اعصاب شنوایی می رساند. بنابراین در صورت آسیب گوش داخلی، همچنان کاشت حلزون گوش می تواند یک گزینه مناسب درمانی باشد. سیگنال عصبی که توسط کاشت حلزون گوش به مغز می رسد با سیگنال طبیعی که در گوش داخلی تولید می شود متفاوت است. برای این که مغز بتواند سیگنال های تولیدی توسط دستگاه حلزون گوش را تفسیر کرده و به صورت صدای قابل فهم تعبیر کند، باید مدتی تحت فیزیوتراپی شنوایی قرار گیرد. کسانی می توانند از دستگاه حلزون گوش سود ببرند که به لحاظ قلبی ریوی و سایر شرایط جسمی توان تحمل بیهوشی عمومی را داشته باشند. همچنین باید به لحاظ روانشناسی تاب و تحمل گذراندن مراحل نسبتا طولانی فیزیتراپی شنوایی را دارا باشند. قیمت کاشت حلزون گوش به طور کلی بیشتر از سمعک است.

سمعک یکی از وسایل قدیمی به شمار می رود که به حس شنوایی کمک می کند. امروزه بیشتر سمعک ها از نوع دیجیتال هستند. سمعک حداقل یک میکروفون دارد که ثبت صدا را انجام می دهد. مدار الکترونیکی – کامپیوتری صدا را تقویت می کند و یک اسپیکر یا همان پخش صوت، صدای تقویت شده را پخش می نماید. بدین ترتیب، امکان انتقال امواج صوتی به گوش داخلی افزایش می یابد. سمعک انواع بسیار گوناگونی دارد. هر بیمار می تواند با تحقیق درباره انواع گوناگون سمعک، بهترین آن را برای خود انتخاب نماید. سمعک یکی از گزینه های درمانی مناسب برای کسانی است که دچار کاهش شنوایی خفیف تا شدید از نوع عصبی – حسی هستند. قیمت سمعک به طور کلی در مقایسه با مخارج کاشت حلزون گوش پایین است. بیشتر انواع سمعک که برای افراد تجویز می شود، سمعک های داخل مجرای گوش است. یکی از نقاط ضعف کاشت سمعک داخل گوش این است که برخی افراد توانایی تحمل جسم خارجی در مجرای گوش ندارند و به همین دلیل نمی توانند از این دستگاه ها سود ببرند. همچنین برخی افراد به دنبال دریافت سمعک داخل مجرای گوش دچار عفونت مزمن گوش خارجی می شوند و این امر ممکن است در نهایت، به این امر منتهی شود که پزشک ناچار شود، درمان دیگری را تجویز نماید.

دکتر علی کوهی دانش آموخته رشته فوق تخصصی جراحی گوش وحلق و بینی از دانشگاه استنفورد آمریکا آماده ارائه روش های گوناگون درمانی به بیماران مبتلا به کاهش قدرت شنوایی است.

منبع:

healthyhearing

dukehealth

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

 

موجودات ريزي هستند که مي توانند در بدن، به خصوص در سطح بدن و روي پوست باعث ايجاد عفونت شوند. به اين موجودات قارچ گفته مي شود. قارچ هايي با نام علمي آسپرژيلوس در صدر قارچ هايي قرار دارند که مي توانند در پوست گوش خارجي يا کانال داخل گوش عفونت قارچي ايجاد کنند که به آن عفونت قارچي گوش خارجي يا قارچ گوش يا اُتومايکوزيس گفته مي شود. کساني که در مناطق گرم و استوايي زندگي مي کنند، کساني که به ورزش هاي آبي مي پردازند و کساني که بيماري هاي زمينه اي مانند ديابت يا ساير مشکلات نقص ايمني دارند، بيشتر از سايرين در معرض عفونت قارچي گوش خارجي قرار دارند. اگر گوش خارجي با قارچ دچار عفونت شود، علائم خاصي در گوش مبتلا رخ مي دهد. قرمزي و التهاب، خارش، ترشحات غيرطبيعي و به طور معمول، بدبو، احساس پري در گوش يا شنيدن صداي زنگ در گوش، درد گوش، پوسته ريزي و ورم از علائم اين عفونت به شمار مي آيند. اگر کسي از علامت هاي فوق رنج مي برد، به خصوص خارش گوش، بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنند. دکتر علی کوهی که در رشته فوق تخصصي جراحي گوش و حلق و بيني از دانشگاه استنفورد آمريکا فارغ التحصيل شده اند، آماده تشخيص و درمان بيماراني هستند که مشکوک به عفونت قارچي گوش خارجي هستند. پزشک با پرسيدن پرسش هاي متعدد در رابطه با سوابق بيماري در خانواده مانند ديابت، ميزان انجام ورزش هاي آبي، مسافرت به مناطق استوايي و موارد مشابه تلاش مي کند عوال خطرزاي قارچ گوش را بررسي نمايد. به عنوان نمونه، اگزما و ضربه به گوش هم از عواملي هستند که احتمال ابتلا به قارچ گوش را زياد مي کنند. سپس در معاينه کامل گوش، پزشک با ديدن علائم عفونت قارچي گوش خارجي، به تشخيص اين بيماري نزديک مي شود. اگر پزشک بين عفونت قارچي و عفونت ناشي از باکتري شک نمايد، ممکن است از مايعات گوش خارجي نمونه برداري کند و براي آزمايشگاه پزشکي ارسال نمايد. نخستين قدم در درمان قارچ گوش پاکيزگي کانال گوش است. اگرچه شايد در ظاهر تصور شود که خودمان در حالت عفونت هم گوش را تميز نگه مي داريم. اما در واقع بايد پاکيزه کردن گوش در شرايط بيماري و التهاب را به دستتان پزشک بسپاريم. پزشک به طور معمول با ابزارهاي ظريف يا با دستگاه تخصصي مکش کانال گوش را پاک مي نمايد. هم اکنون شرايط لازم فراهم شده است که قطره هاي گوش به پوست برسند و موثر واقع شوند. گاهي از کرم هاي موضعي هم براي درمان قارچ گوش خارجي استفاده مي شود. در موارد مقاوم، داروي خوراکي ضد قارچ تجويز مي شود.

منبع:

specsavers

 

 



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 مهر 1400 | نظرات ()