نوشته شده توسط : دکتر کوهی

تشخیص بیماری آکوستیک نورینوما

 

آکوستیک نورینوما یا شوانوم وستیبولار نام بیماری حاصل از رشد بیش از حد سلول های شوان (سلول های محافظ پوشاننده عصب شنوایی) است. این رشد زیاد باعث ایجاد یک تومور خوش خیم می شود. اگرچه این تومور سرطانی نیست اما رشد آهسته آن می تواند باعث فشار به عصب شنوایی و سایر عناصر اطراف آن شود. بنابراین طبیعی است که بیماری اکوستیک نورینوما در مراحل ابتدایی که کوچک است و به جایی فشار وارد نمی کند، علامت و نشانه ای ندارد یا علامت آن بسیار خفیف است. به همین دلیل، تشخیص این بیماری در اوایل آغاز آن بسیار دشوار است. با رشد تدریجی تومور ناشی از آکوستیک نورینوما علائم ناشی از فشار تدریجی روی بافت های این ناحیه پیشرفت می کند. تدریجی بودن پیشرفت علائم گاهی باعث می شود بیمار نسبت به علائم حساس نباشد و دیر به پزشک مراجعه نماید. پزشک از بیمار ابتدا شرح حال کامل بیماری را می پرسد. او ممکن است سوالاتی درباره کیفیت و کمیت نشانه ها و علائم بیماری بپرسد. سپس پزشک فرد، به ویژه گوش بیمار را به طور دقیق معاینه می کند. در صورت شک پزشک به وجود تومور ناشی از آکوستیک نورینوما، ممکن است برخی آزمون ها و تصویربرداری های پزشکی را برای بیمار درخواست نماید. تست شنوایی سنجی یکی از این آزمون ها به شمار می رود. این تست توسط کارشناس شنوایی سنجی به انجام می رسد. در تست شنوایی سنجی یک هدفون روی هر دو گوش قرار می گیرد. هر بار صدایی با مشخصات خاص برای یک گوش پخش می شود. کارشناس شنوایی سنجی به تنها صداها را از فرکانس های مختلف پخش می کند بلکه قدرت شنوایی صداهای دارای شدت های متفاوت را هم می سنجد. هر بار که بیمار صدایی را می شنود باید به گونه ای که گفته شده است، شنیدن صدا را اعلام نماید. به طور معمول، کارشناس شنوایی سنجی همان صدا را با شدت های کمتر پخش می کند تا آستانه شنوایی فرد در هر فرکانس را مشخص نماید. ممکن است کارشناس شنوایی سنجی از پخش واژه ها هم برای تست شنوایی و درک کلام استفاده نماید. اِم آر آی یا تصویربرداری با تشدید مغناطیسی روش برگزیده برای مشاهده تومور ناشی از آکوستیک نورینوما  محسوب می شود. برای این کار لازم است یک ماده حاجب (که در اصطلاح عامیانه به آن شاید ام آر ای رنگی هم گفته شود) هم به کار گرفته شود. به طور معمول با این روش تصویربرداری پزشکی، امکان تشخیص تومورهایی به کوچکی یک تا دو میلی متر هم وجود دارد. برای برخی افراد به دلایل مختلف، امکان انجام ام آر آی وجود ندارد. در این صورت می توان به جای ام آر آی از سی تی اسکن استفاده کرد. اگرچه سی تی اسکن هم توانایی مشاهده تومور آکوستیک نورینوما را دارد اما امکان دیده نشدن تومورهای ظریف در سی تی اسکن بیشتر از ام آر آی است. دکتر علی کوهی دانش آموخته رشته فوق تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی از دانشگاه استنفورد آمریکا برای تشخیص و انجام عمل جراحی جهت درمان بیماران مبتلا به آکوستیک نورینوما آماده پذیرش بیماران است.

 

منبع:

mayoclinic

 



:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

دانستن برخي از نکات پيش از عمل جراحي کاشت حلزون بسيار مفيد است. برخي از اين نکات به طور چکيده در اين مقاله گردآوري شده اند. جراحي کاشت حلزون گوش در ناحيه گوش داخلي انجام مي شود. اين جراحي يک جراحي گوش به شمار مي رود و جراحي مغز نيست. دستگاه حلزون مصنوعي گوش دو بخش دارد: يکي داخلي است که در گوش داخلي قرار مي گيرد و ديگري بخش خارجي دستگاه حلزون مصنوعي است و در جاي خاصي روي پوست سر قرار داده مي شود. قرار دادن بخش خارجي روي سر چند هفته پس از عمل جراحي کاشت حلزون انجام مي شود. بلافاصله پس از پايان عمل جراحي کاشت حلزون، فرد قدرت شنوايي پيدا نمي کند. فرد زماني شنوايي خود را به دست مي آورد که بخيه ها به طور کامل التيام يابند و دستگاه خارجي روي سر گذاشته شود و به اصطلاح روشن يا فعال گردد. عمل جراحي کاشت حلزون با وجود ظرافت و پيچيدگي، در مدت زمان حدود دو ساعت به پايان مي رسد. بهتر است هنگام ترخيص از بيمارستان حتما يک نفر همراه شما باشد. دقت کنيد که پس از کاشت حلزون نمي توانيد از سمعک خود استفاده کنيد و بايد کسي همراه تان باشد که بتواند توصيه هاي پس از عمل را بشنود و بعدا به شما منتقل نمايد. همچنين اوبايد کارهاي مرتبط به ترخيص از بيمارستان را انجام دهد. يکي از مزاياي کارگذاري حلزون مصنوعي گوش اين است که هيچ محدوديت سني ندارد. هر کسي در هر سني که باشد، در صورتي که پزشک فوق تخصص جراحي گوش و حلق و بيني صلاح بداند مي تواند با کاشت حلزون به دنياي صدا و روابط اجتماعي بيشتر بازگردد. چند هفته پس از عمل جراحي کاشت حلزون و زماني که براي نخستين بار بهش خارجي دستگاه حلزون مصنوعي گوش روشن مي شود، بيمار صدا را خواهد شنيد. در ابتدا شايد صداي شنيده شده از راه دستگاه حلزون مصنوعي بيشتر مانند ارتعاش، لرزش يا همهمه به نظر برسد تا صدا. برخي افراد در همان ابتدا کلمات را به خوبي مي شنوند اما احساس شنوايي جديد و شايد غيرطبيعي به نظر برسد. برخي افراد هم ممکن است از همان ابتدا صداها به نظرشان بسيار خوب و طبيعي باشد. بنابراين هر فرد در تجربه نتيجه پس از جراحي کاشت حلزون بسيار منحصر به فرد است. کارشناس شنوايي سنجي فردي است که پس از جراحي کاشت حلزون، بيمار را براي شنيدن بهتر و طبيعي تر کمک خواهد کرد. بسيار مفيد خواهد بود اگر بيماران بتوانند پيش از کاشت حلزون با افرادي که قبلا اين عمل را انجام داده اند صحبت کنند و از تجارب آنها استفاده نمايند.

منبع:

advancedbionics

 



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 

همان طور که حفظ بهداشت گوش اهمیت زیادی دارد، مراقبت از گوش  در برابر صداهای بلند و صدمات مستقیم هم باید مد نظر باشد. گوش عضو قابل مشاهده دستگاه شنوایی است. مراقبت و محافظت از گوش شاید نخستین قدم در حفاظت از سیستم شنوایی به شمار بیاید. پاکیزه نگه داشتن گوش یکی از این کارهای مهم است. به هیچ عنوان، نباید از گوش پاک کن، یا هر گونه جسم باریک و تیز برای تمیز کردن گوش استفاده کرد. بهترین راه تمیز کردن گوش این است که قطعه ای پارچه تمیز را روی انگشت قرار دهید و با آن بیرون گوش را خشک و تمیز کنیم. نباید هیچ چیزی باریک تر و ظریف تر از این به کانال گوش خود وارد نمایید. جرم گوش مکانیسم طبیعی بدن برای حفاظت از کانال گوش در برابر حشرات و میکروب هاست. اگر گوش جرم ساز دارید که جرم بیش از اندازه تولید می کند، بهتر است با پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مشورت نمایید. اگر گوش خود را سوراخ کرده اید، لازم است به طور منظم محل سوراخ و همچنین گوشواره خود را با مالیدن کمی الکل پاکیزه نگه دارید. بیماری های گوناگون می توانند باعث ایجاد ناراحتی در گوش بشوند. همچنین مصرف برخی داروها ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی در گوش شوند. افت شنوایی یکی از این علائم است. وزوز گوش دومین علامت یا عارضه شایع به شمار می رود. اگر با هر یک از این دو علامت مواجه شدید، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. اگر مایعی از گوش خارج می شود، به طور معمول، بر وجود عفونت گوش دلالت دارد. در این صورت باید در اسرع وقت به کلینیک پزشکی بروید. برخی از داروها هم ممکن است عوارض خود را در گوش ظاهر کنند. اگر علائم بالا را داشتید، هنگام مراجعه به پزشک حتما داروهای مصرفی خود را به همراه داشته باشید و به پزشک نشان دهید. همچنین محافظت سیستم شنوایی در برابر صداهای بلند بسیار مهم است. صدای بسیار بلند می تواند به قدرت شنوایی انسان لطمه بزند. اگر در محل کار استفاده از هدفون های صداگیر توصیه شده است، حتما از آنها استفاده کنید. هنگام استفاده از وسایل صوتی، چه در منزل چه در خودرو، از بلند کردن بیش از حد صدای این وسایل خودداری کنید. اگر برای شنیدن صدای موبایل از گوشی بی سیم یا ایِربادز استفاده می کنید، میزان صدا را زیاد بالا نبرید. همچنین بهتر است هر از گاهی، آنها را گوش فاصله دهید و به گوش استراحت دهید. بهتر است هنگام حضور در کنسرت ها هم وسایلی داشته باشید که در صورت بلند بودن صدا، بتوانید با آنها از سیستم شنوایی خود مراقبت کنید. مراقبت از گوش در برابر ضربات هم اهمیت فراونی دارد. هنگام انجام موتورسواری، اسکی، اسکیت و فعالیت های مشابه حتما کلاه ایمنی بر سر بگذارید. همچنین هنگام شیرجه استفاده از تکنیک درست برای حفاظت از ضربه به گوش اهمیت زیادی دارد. دکتر علی کوهی دانش آموخته رشته فوق تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی از دانشگاه استنفورد آمریکا آماده پذیرش بیماران در کلینیک خود واقع در تهران هستند.

 

منبع:

clevelandclinic



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 آذر 1400 | نظرات ()